• چهارشنبه ۶ دی ماه، ۱۳۹۶ - ۱۳:۴۱
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 9610-2487-5
  • خبرنگار : ----
  • منبع خبر : ----

به همت جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی؛

کارگاه آموزشی بازاریابی فرهنگی و آموزشی برگزار شد

کارگاه آموزشی بازاریابی فرهنگی و آموزشی به همت معاونت فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی به منظور آشنایی هر چه بهتر اعضای این سازمان با اصول بازاریابی در حوزه فرهنگی با حضور دکتر محمد فاریابی برگزار شد.
 
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، دکتر محمد فاریابی، دانشیارگروه آموزشی مدیریت دانشگاه تبریز در این کارگاه آموزشی با اشاره به این‌که جهاد دانشگاهی می‌تواند بخشی از نیازهای جامعه را تامین کند، گفت: جهاد دانشگاهی استان در حوزه‌های درمانی، آموزشی، تحقیقاتی، فرهنگی و اجتماعی  از جمله مرکز درمان ناباروری، مرکز افکارسنجی دانشجویان (ایسپا) و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) فعالیت دارد که همگی این حوزه‌ها نیاز به بازاریابی و معرفی به صورت گسترده دارد تا علاقمندان با اقدامات این سازمان بیشتر آشنا شوند.

وی ادامه داد: وجود واحد تجاری سازی در سازمان جهاد دانشگاهی خود اقدام ارزشمندی است و البته امروزه اغلب بانک‌ها، مراکز خدماتی و آموزشی به فکر ایجاد دپارتمان مستقل بازاریابی در سازمان خود هستند.

وی در بخشی از سخنان خود آمادگی دانشکده اقتصاد، مدیریت و بازرگانی دانشگاه تبریزرا برای همکاری و تعامل سازنده با سازمان جهاد دانشگاهی استان، در زمینه بازاریابی اعلام کرد.

فاریابی به نقش موثر روابط عمومی در سازمان‌ها اشاره کرد و افزود: در سازمان‌های بدون واحد بازاریابی، روابط عمومی زیر نظر مدیریت سازمان وظیفه‌ی برقراری ارتباط با محیط داخل و بیرون سازمان را بر عهده دارد و در واقع حلقه ارتباطی سازمان و محیط محسوب می‌شود.

وی تاکید کرد: جهاد دانشگاهی با توجه به قابلیت‌های خود می‌تواند در زمینه تجارت الکترونیک و برگزاری دوره‌های آموزشی متناسب با نیاز جامعه هم‌چون ارز دیجیتال هم فعالیت کند.

وی در خصوص اهمیت و نقش بازاریابی در ارائه محصولات فرهنگی، یاد آور شد: بازاریابی در ایجاد توجه و تمرکز بر ابعاد فرهنگی کلیه رفتارها، کردارها، پندارها و گفتارها، کمک به توسعه فرهنگی، علمی، ارزش‌ها و نهادهای فرهنگی، کارآفرینی فرهنگی و جذب سرمایه‎های انسانی، مادی، فرهنگی، پیشگیری از ناهنجاری‌ها و بزهکاری‌ها در جامعه نقش موثری دارد.

فاریابی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018، بیان کرد: برای برگزاری هر چه بهتر این رویداد، رسانه‌‌ها بهتر است که با یادآوری و آموزش کارهایی که مردم برای این رویداد می‌توانند انجام دهند، شهر را آماده میزبانی از مهمانان کنند به طوریکه هر فرد با توجه به توانایی‌های خود محصول فرهنگی را عرضه کند. 

وی، شناخت بازار، شناخت نیازها، شناخت مخاطبان، طراحی محصول، عرضه، ترفیع فروش و مدیریت ارتباطات را از جمله مراحل بازاریابی فرهنگی دانست.

وی با تاکید بر چهار مسیر اصلی مدیریت بازاریابی فرهنگی، بیان کرد:  رسوخ در بازار، توسعه بازار، توسعه محصول و  تنوع از جمله این موارد است و البته باید به بررسی نیاز مشتریان فرهنگی در بازار فعلی، اندازه بازار، ویژگی‌های فرهنگی بازار یا بازارهای هدف ما و رقبای توجه کرد. 

دانشیار دانشگاه تبریز با اشاره به انواع تقاضا در بازاریابی فرهنگی و مدیریت آن‌ها، خاطر نشان کرد: تقاضای فرهنگی منفی، تقاضای فرهنگی تنزلی، تقاضای فرهنگی پنهان، تقاضای بیش از حد فرهنگی، تقاضای فرهنگی کامل، تقاضای فرهنگی ناسالم، تقاضای فرهنگی فصلی و فقدان تقاضای فرهنگی از انواع تقاضا محسوب می‌شود. 

دکتر جعفر محسنی، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی، نیز در این کارگاه به نقش موثر تک تک اعضای این مجموعه در پیشرفت و تعالی اهداف تعیین شده اشاره کرد و خواستار مشارکت و همراهی اعضای مجموعه جهاد دانشگاهی در برگزاری کارگاه‌ها و فعالیت‌های بازاریابی شد.

احد حاجی بلند، معاون فرهنگی سازمان جهاد دانشگاهی استان هم ضمن اعلام اینکه برگزاری این کارگاه آموزشی از جمله برنامه های مصوب معاونت فرهنگی سازمان در سال1396 و در راستای برنامه توسعه ششم فرهنگی می باشد، داشتن تفکر انتقادی و افزایش آگاهی و دانش تخصصی پرسنل حوزه فرهنگی و آموزشی سازمان را در زمینه بازاریابی مهم ارزیابی کردو بر تداوم برگزاری کارگاه های مشابه تاکید کرد.


انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: