• دوشنبه ۲۰ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۱۲:۰۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 966-18014-5
  • خبرنگار : 1173
  • منبع خبر : ----

داستان نویس پیشکسوت تبریزی در گفت‎وگو با ایسنا:

دیوار بی اعتمادی بین آموزش رسمی و ادبیات خلاق باید از بین برود


داستان نویس پیشکسوت تبریزی تاکید کرد: دیوار بی اعتمادی بین آموزش رسمی و ادبیات خلاق باید از بین برود.
 
عبدالمجید نجفی در گفت‎وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این مطلب اظهار کرد: طبق آمار حدود یک سوم جمعیت کشور را دانش آموزان تشکیل می‎دهند و از این رو موانع سیستم آموزشی که سبب بی‎اعتمادی در زمینه‎ی ادبیات خلاق شده است، باید از میان برداشته شود.
 
وی افزود: در طول سال‌های گذشته نقدهای بسیاری بر نظام آموزشی کشور وارد شده است و به نظر می‎رسد مدارس ما صرفا به فروش جزوه و ارائه‎ی مطالب درسی بسنده می‎کنند و در زمینه‎ی کشف و بازپروری خلاقیت کودکان و دانش آموزان اقدام قابل توجهی را انجام نداده‎اند.
 
وی با بیان این که تعامل و ارتباط دوجانبه در نظام آموزشی ما به دست فراموشی سپرده شده است، عنوان کرد: بازخورد این نظام آموزشی در ادبیات و تصویرگری فعالان کودکان کاملا مشهود بوده و به این منظور باید همت در راستای اصلاح این نظام گام برداشت.
 
نجفی با اشاره به مشکلات نویسندگان و تصویرگران کودکان در استان گفت: تولید اثر تنها بخشی از نویسندگی است و در اکثر موارد نویسنده پس از چاپ اثر بلاتکلیف می‌ماند. به این معنی که یک اثر پس از انتشار، بازار هدف را نمی‎یابد.
 
وی افزود: کتاب سازی با چاپ و نشر یک کتاب خوب از نظر محتوا و تصویرگری تفاوت دارد و شاید یکی از دلایل گریز کودکان از کتاب همین باشد.
 
نویسنده‎ی ادبیات کودک و نوجوان بیان کرد: ژرفای دید نویسندگان کودک باید عمیق‌تر از سایرین باشد و نیروی کارآفرین، مولد همراه با درون جوشی است که می‌تواند زمینه‎ی موفقیت نویسندگان کودک و نوجوان را فراهم آورد.
 
وی با اشاره به برخی راهکارها گفت: مطالعه‌ی آثار نویسندگان و شعرای مطرح این حوزه، مجلات برجسته و آثار سینمایی جهان می‌تواند تعریف درست و چارچوب معینی از کار کودک را در اختیار نویسندگان کودک قرار دهد.
 
وی با بیان این که حمایت‎های لازم در حوزه‎ی ادبیات کودک وجود ندارد، عنوان کرد: بیش از 90 درصد پویایی کار در حوزه ادبیات کودک در پایتخت بوده و شیراز نیز در رتبه‎ی دوم از نظر پویایی قرار دارد. هرچند قلمرو هنر عرصه‎ی سهل گیری و آسان پسندی نیست؛ ولی باید از جوانان مستعد حمایت شود تا شاهد شکوفایی استعداد آنان در این عرصه باشیم.
 
نجفی خاطرنشان کرد:  داستانی که برای کودکان نوشته می‎شود باید دارای مضمون کوتاه و تاثیر واحدی باشد و داستان‎های بومی نیز باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند. زیرا اکثر این داستان‎ها ملی و فرا ملی شده‌اند و از این رو باید در حفظ سنت‎ها و آیین‎های بومی در ادبیات کتبی نیز کوشید.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: