• یکشنبه ۱۹ شهریور ماه، ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۸
  • دسته بندی : اقتصادی
  • کد خبر : 966-4284-5
  • خبرنگار : 1128
  • منبع خبر : ----

/گزارش/

لزوم توجه به امتیارات بسته بندی برای رقابت در بازارهای جهانی


امروزه صنعت بسته بندی به عنوان یکی از مؤلفه های مهم و تعیین کننده در صادرات غیرنفتی محسوب می‌شود که در سال های اخیر با هدف فروش و بازاریابی مناسب در مناطق مختلف جهان جایگاه ویژهای پیدا کرده است، ولی متأسفانه ضعف این صنعت در ایران باعث شد که کشورهای دیگر محصولات کشاورزی تولید ایران را به صورت فله ای و با قیمت بسیار نازل خریداری کنند و عملیات بسته بندی را در کشور خودشان انجام دهند و  به این ترتیب محصولات ایرانی را با نام کشور خود با قیمت‌های مضاعف به دیگر کشورها صادر کنند.
 
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی در گفت‌و گو با خبرنگار ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی اظهار کرد: امروزه رقابت در سطح اقتصاد جهانی به سمت تنوع‌سازی پیش می‌رود و باید تولیدکنندگان برای رقابت هرچه بیشتر در سطح بازارهای جهانی و محصولات جدید با بسته‌بندی‌های روز به بازار عرضه کنند.
 
محرمعلی برخورداری خاطرنشان کرد: هدف از بسته بندی کردن مواد غذایی این است که هم زمان نگهداری آنها افزایش یافته و هم مواد غذایی به طور کامل از خطر عوامل فساد درونی و بیرونی و اکسایشی حفظ شده و در ضمن موجب کاهش هزینه و راحتتر شدن حمل و نقل موادغذایی می‌شود.
 
برخورداری کاهش سطح سلامت مواد غذایی را از علائم ضعف در بسته بندی دانست و ادامه داد: ضعف در بسته بندی مناسب صنایع غذایی و محصولات کشاورزی باعث کاهش کیفیت و سلامت مواد غذایی می‌شود که در نتیجه با مشکل بزرگتر و جدی‌تر از دست دادن بازارهای هدف منجر مواجه می‌شویم.
 
مدیر گروه تحقیقات صنایع غذایی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی یادآور شد: برای جلو گیری از ضایعات موادغذایی، نگهداری و عرضه آنها به صورت سالم به مصرف کننده، بسته بندی مناسب الزامی به نظر می‌رسد.
 
وی از عوارض بی توجهی به صنعت بسته بندی گفت و افزود: بی توجهی به این صنعت در واقع لطمه اصلی را به صنعت کشاورزی وارد می سازد. ایران با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا، هنوز قادر به نشان دادن ظرفیت های واقعی تولید خود در بخش کشاورزی به سایر کشورها و  بازارهای هدف نیست و این می‌تواند به نوعی برای بخش کشاورزی جبران ناپذیر باشد.
 
عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی آذربایجان‌شرقی نیز در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: بسته بندی مواد غذایی و محصولات کشاورزی، به نوعی شناساندن این صنعت و کالاهای تولیدی بخش کشاورزی به خریدار است و مانند پُلی ارتباطی میان خریدار و محصول موردنظر است که به کالا هویت می‌دهد.
 
جابر سلیمانی با اشاره به ضرورت بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی افزود: وجود کاستی‌ها در بسته بندی مناسب محصولات کشاورزی چالش بزرگی در بخش کشاورزی به شمار می رود که توجه به آن می‌تواند  گروه‌های زیادی را از این بخش باز کند.
 
وی خاطرنشان کرد: يک بسته بندی خوب از عناصر مختلفی مانند جذابيت در نام، طراحی زيبا، تبليغات و قيمت   مناسب برای جذب مشتری تشکيل شده است.
 
سلیمانی بسته بندی نامناسب را در ناتوانی در رقابت با محصولات مشابه تاثیرگذار دانست و ادامه داد: محصولات کشاورزی تولید شده در ایران، بدون اینکه بسته بندی مناسبی داشته باشند، به بازارها عرضه می‌شوند و به همین دلیل هم نمی توانند آنچنان که باید چه از لحاظ حفظ کیفیت و چه رقابت با محصولات مشابه، توفیقی به دست آورند.
 
وی یادآور  شد: بسیاری از محصولات کشاورزی که در کشور ما تولید می‌شوند دارای کیفیتی مرغوب و موردپسند مصرف کنندگان سراسر جهان است که می‌تواند به راحتی جای خود را در بازارهای جهانی باز کند و انواع مشتریان را در طیف‌های مختلف سلیقه ای و با انواع خواسته ها به دست آورد.
 
وی بااشاره به جاماندن از استفاده از تکنولوژی‌های لازم برای بسته بندی افزود: متأسفانه به دلیل عدم استفاده از تکنولوژی‌های لازم برای بسته بندی از این فرصت طلایی جامانده ایم و با وجود کیفیت بالا و مرغوبیت محصولات کشاورزی مان، بازارهای مصرف را براحتی به رقیبان خود که به لحاظ تنوع و کیفیت تولیداتشان، شاید بسیار با ما فاصله داشته باشند، واگذار می کنیم.
 
سلیمانی تاکیدکرد: ایران کشوری است با منابع و محصولات کشاورزی بسیار بالا و باکیفیت که به دلیل عدم وجود صنایع تبدیلی مناسب و قوی قادر به نشان دادن ظرفیت واقعی تولید و صادرات خود نیست.
 
بر اساس این گزارش، مسئولان و دست اندرکاران بخش کشاورزی باید توجه کنند که با ایجاد صنایع تبدیلی مرتبط و دارای قدرت و رقابت بین المللی می‌توانیم نقش مهمی را در کسب ارزش افزوده محصولات تولیدی کشور داشته باشیم. واقعیت امر آن است که امروزه رقابت در سطح اقتصاد جهانی به سمت تنوع سازی پیش می‌رود و تولیدکنندگان باید برنامه‌های فروش برای رقابت هرچه بیشتر در سطح بازارهای جهانی را داشته باشند و محصولات جدید با بسته بندی های روز به بازار عرضه کنند.
 
گزارش از: امیرمسعود طایفه سلطانخانی

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: