• چهارشنبه ۴ مرداد ماه، ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۰
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 965-3114-5
  • خبرنگار : 1179
  • منبع خبر : ----

نوشته‌هایی با طعم مرگ!

«هیچ کس همراه نیست»، «تنهای اول»، «رفیق بی کلک  مادر»، «عاقبت فرار از مدرسه» حین رانندگی نگاهت به نوشته‌های پشت ماشین‌ها می‌افتد، کنجکاو می‌شوی تا جمله را تا آخر بخوانی، نوشته‌هایی که پشت ماشین‌ها توجه هر راننده‌ای را به خود جلب می‌کند و بدون توجه به جاده، ذهن هر فردی درگیر خواندن این نوشته‌ها می شود، نوشته‌هایی که وقتی مشغول خواندن آن هستی، سر پیچ خطرناک تا پا روی پدال ترمز بگذاری و به خودت بیایی، تصادف کرده‌ای.... 
  
به گزارش ایسنا، منطقه‌ی آذربایجان‌شرقی، برخی از راننده‌ها دل‌نوشته یا طرز فکر و رفتار و منش، تجربه و باور دنیای خود را پشت ماشین‌هایشان حک می‌کنند. 
  
به عقیده‌ی برخی از جامعه‌شناسان هر قشری از جامعه برای ارتباط با دیگران، از نمادی استفاده می‌کنند که پشت نویسی ماشین‌ها نیز یکی دیگر از این نمادها به شمار می‌رود. ماشین نویسی بیشتر در میان رانندگان خودروهای سنگین رایج است، با اینکه این نوشته‌ها برای هر خواننده‌ای جذاب و خواندنی است، اما به همان میزان خطرناک و تهدید کننده‌ی جان رانندگان و مسافرن در جاده‌ها است. 
  
بر اساس قوانین راهنمایی و رانندگی نصب هر گونه نوشته، علائم، نقوش تبلیغاتی و عکس روی شیشه پشت و کنار و اطراف خودرو بر خلاف مقررات است؛ چرا که با نصب نوشته‌ها، رانندگان تمرکز خود را از دست می‌دهند و به دلیل حواس پرتی موجب تصادفات در جاده‌ها می‌شوند. 
  
رامین 34 ساله لیسانس حسابداری که چندین سال است به عنوان راننده‌ی تریلی در یک شرکت باربری مشغول به کار است، اظهار می‌کند: معمولاً این نوشته‌ها از اشعار عاشقانه، نمادها، تصاویر، نقاشی‌هایی با مضامین طنز و مذهبی تشکیل می‌شود. برخی دیگر از این کامیون‌ها که استیجاری هستند، صاحب شرکت از درج این نوع نوشته‌ها بر روی کامیون شرکت ممانعت می‌کند. 
  
وی ادامه می‌دهد: به نظرم کامیون‌های باری مدل پایین برعکس کامیون‌های لوکس بیشتر تمایل به درج چنین نوشته‌ها و تصاویری بر پشت  کامیون دارند. نسل های جدید بیشتر علاقمندند کامیون‌های مدل بالا داشته باشند.
  
وی با بیان اینکه مردم مناطق دور از شهرهای بزرگ یا محیط کوچک بیشتر مایل به چنین کاری هستند، تاکید می‌کند: شاید نوعی بحران هویت عامل دیگر این کار باشد. به نوعی دیگر این افراد سعی در نشان دادن برتری یا خاص بودن خود به دیگران را ندارند بلکه خواهان پیدا کردن جایگاه خود در جامعه هستند، شاید به عنوان افرادی خاص و متفاوت‌تر از دیگران و نه برتر از آنان! خواسته ی غیر مستقیم رانندگان این است که جامعه باید نگرش خود را نسبت به طبقه ی رانندگان تغییر دهد. 
  
وی ادامه می‌دهد: همچنین با توجه به اینکه کامیون‌های لوکس قیمت بالایی دارند، کم تر کسی خواستار نقاشی کردن ماشین گران قیمتش است و بر همین اساس نسل جدید قیمت و جایگاه اجتماعی کامیون خود را بالا می پندارد و دیگر نیازی به جلب توجه و زرق و برق انداختن کامیون خود نمی‌بیند. 
  
سرهنگ ناصر میکائیلی، رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص پشت نویسی ماشین‌ها اظهار می‌کند: به طور کلی این نوع نوشته دو نوع هستند، نوع اول نوشته‌هایی که رانندگان در قالب شعر یا شعار بیان می‌کنند و نوع دوم نصب بنر تبلیغاتی شرکت یا کارخانه‌ای بر روی کامیون است. اگر شرکت یا کارخانه‌ای بنر تبلیغاتی روی کامیون‌ها نصب کند باید درخواست خود را به راهنمایی و رانندگی اعلام کرده و بعد از اخذ مجوز این کار را انجام دهد. 
  
وی با بیان اینکه نصب نوشته‌های پشت ماشین موجب حواس‌پرتی رانندگان در جاده‌ها می شود، اعلام می‌کند: برخی از رانندگان با حس کنجکاوی در حین رانندگی مشغول خواندن این نوشته‌های پشت ماشین‌ها می‌شوند که در نتیجه موجب غفلت رانندگان از رعایت فاصله‌ی قانونی بین خودرو شده و این موجب وقوع تصادفات می‌شود. 
  
رئیس پلیس راهور آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه درج نوشته پشت ماشین‌ها، موجب ایجاد خلل در عبور و مرور شده و امنیت رانندگان را به خطر می‌اندازد، یادآور می‌شود: طبق قوانین راهنمایی و رانندگی نصب هر نوع علائم یا نوشته، تصاویر و آگهی به بدنه‌ی خارجی وسایل نقلیه و قسمت درونی مسایل نقلیه‌ی عمومی مسافربری بدون داشتن مجوز لازم، ممنوع است. 
  
وی ادامه می‌دهد: طبق کد تخلفی 2069، مبلغ جریمه برای تخلفات پشت نویسی ماشین در کلان شهرها و استان‌ها به مبلغ 30هزار تومان، شهرستان‌ها و جاده های روستایی به مبلغ 20 هزار تومان برای رانندگان متخلف، تعلق می‌گیرد. 
  
یک روانشناس در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به رانندگانی که پشت نویسی ماشین را انجام می دهند، اظهار می کند:افرادی که این نوشته ها را پشت کامیون ها درج می کنند،  رانندگانی هستند که چندین سال با ااین شغل سرکار داشته و در جاده ها سفر می کنند. نمی توان گفت که فرد دچار مشکل شخصیتی است بلکه حالتی از توجه طلبی، اعتراض، انتقام یا حرف درونی و احساسات را با درج نوشته یا شعری پشت ماشین بیان می‌کنند. 

قلی پور ادامه می‌دهد: با توجه به فشار کاری و اجتماعی شغل رانندگان کامیون، شخصیت فرد نیز با این شغل تحت تاثیر قرار می گیرد و بیشتر رانندگان سعی بر پنهان کردن تنهایی خود در جاده‌ها هستند و نوعی بر تنهایی خود غلبه می کنند. 
  
وی با اشاره به اینکه افرادی که در این شغل مشغول به کار هستند معمولا افرادی دارای منش و رفتار لوطی گری و جوانمردی هستند، یادآور می‌شود: به همین دلیل درج این نوشته به عنوان یک نوع فرهنگ در میان رانندگان رایج شده است. 
  
وی با بیان اینکه افراد با درج این نوشته‌ها تجربیات خود را در معرض دیدعمومی قرار می‌دهند، اعلام می‌کند: برخی از رانندگان خودروهای سواری نیز به درج چنین نوشته‌هایی می‌پردازند که این کار در مقایسه با رانندگان کامیون نرمال به نظر نمی‌رسد. به طور کلی افرادی که از لحاظ روانشناختی، توجه طلب و خود شیفته نیست دست به چنین اقدامی نمی ‌زند. 
  
گفتنی است رانندگان دفترچه‌ای برای خود خریداری کرده تا نوشته ها و درد و دل های خود را به جای پشت خودروها، در دفترچه یادداشت کنند و برای اینکه جان آدمی در خطر نباشد نوشته‌ها را پاک کنید.

گزارش از لیلا جلیلی خبرنگار ایسنا در آذربایجا‌ن‌شرقی

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: