• شنبه ۱۵ تیر ماه، ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۴
  • دسته بندی : فرهنگی و هنری
  • کد خبر : 984-2887-5
  • خبرنگار : 1132
  • منبع خبر : ----

در میزگرد تخصصی هتلداری مطرح شد

محدودیت در اجرای موسیقی سنتی در هتل‎ها/ سایه سنگین اقامتگاه‌های غیر مجاز بر هتلداری در آذربایجان شرقی

گردشگری در كسب منابع درآمدی غیر نفتی و توسعه روابط بین‎المللی نقش موثری دارد و از سویی ایران از نظر جاذبه‎های طبیعی و تاریخی در لیست 10 كشور اول جهان خودنمایی می‎كند ولی متاسفانه از نظر كسب درآمد، در رتبه‎های پایین‎تر جای گرفته است. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، صنعت هتلداری ارتباط نزدیكی با گردشگری دارد به طوریكه اقامت بخش جدانشدنی سفر محسوب می‎شود. با توجه به برنامه ‎ ریزی برای جذب 20 میلیون گردشگر ورودی بر اساس چشم‎انداز 1404، ضروری است كه مسائل مربوط به حوزه هتلداری به عنوان یکی از اجزای اصلی گردشگری در استان به طور دقیق بررسی شود. 
  
در این راستا مركز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان‎شرقی و خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) میزگرد تخصصی با عنوان «فرصت‎ها و تحدیدهای صنعت هتلداری در استان» با هنوز فعالان و پیشكسوتان این حوزه در هتل شهریار تبریز برگزار كرد. 
  
مهمانان حاضر در این میزگرد، حسین هادی – دبیر جامعه مراكز اقامتی آذربایجان شرقی، بهروز معالی- مدیرهتل و مدرس دوره‎های هتلداری، مير هاشم گلشن خليلي -‌ نائب رييس جامعه مراكز اقامتی استان، احد سمندر- عضو هیئت مدیره جامعه مراكز اقامتی استان و احد حاجی بلند – معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی بودند. 
  
نبود برنامه های متفرقه فرهنگی موجب نارضایتی مشتریان هتل می‎شود 
  
در ابتدای این میزگرد معاون فرهنگی سازمان جهاددانشگاهی واحد استان آذربایجان شرقی با اشاره به نتایج برخی تحقیقات علمی پژوهشی در زمینه هتلداری، بیان كرد: در تحقیقی تاثیر كیفیت خدمات بر رضایت مشتری در هتل ‎ های كلانشهر تبریز بررسی شده بود كه نتایج این تحقیق نشان می‌دهد كه بعد انسانی و بعد عاطفی مشتری ‎ ها در خدمات باید مورد توجه قرار گیرد و توجه به گروه‌های سنی مشتریان و نیازهای آنان برای دریافت خدمات ویژه ضروری است. هم‎چنین در مقاله ‎ ای دیگر دریافته‌اند كه بیشترین میزان رضایت مشتریان از كادر آموزش دیده و مجرب هتل است و نبود برنامه ‎ های فرهنگی موجب نارضایتی مشتریان هتل می‎شود. 

  
احد حاجی بلند ادامه داد: در پژوهشی مقایسه‎ای بین زیرساخت‌های گردشگری سه شهر اصفهان، مشهد و تبریز مشخص شده است كه شهر مشهد 55 هزار و اصفهان 35 هزار و تبریز 14 هزار تخت دارند و افرادی كه با كوله پشتی سفر می‏كنند بزرگ ‎ ترین مشكل برای هتلدارن هستند چراكه ارزش افزوده با خود ندارند و هزینه چندانی برای اقامت نمی ‎ كنند. 
  
وی با بیان این‎كه آذربایجان شرقی ظرفیت بالایی در زمینه گردشگری و هتلداری دارد، افزود: با توجه به این ‎ كه در كشاورزی آب و در صنعت پول نیست، به نظرم گردشگری تنها راهبرد استراتژیك توسعه در استان محسوب می ‎ شود و تدوین برنامه جامع برای توسعه گردشگری در استان ضروری به نظر می‎رسد و در این مسیر استفاده از فناوری ‎ های نوین و ایده ‎ های هوشمند می‎تواند راه‎گشا باشد. 
  
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در خصوص فعالیت ‎ های حوزه گردشگری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، توضیح داد: به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 از سوی سازمان همكاری كشورهای اسلامی، ایسنا بخش ویژه اخبار مربوط به این رویداد را در سایت رسمی خود ایجاد كرد كه بیش از یك هزار و 200 خبر، گزارش،‌ مصاحبه و... جمع آوری و تولید شد و توانستیم در حد توان، سهم خودمان را در این رویداد انجام دهیم. 
  
حاجی بلند هم ‎ چنین با اشاره به راه اندازی مركز گردشگری سهند سازمان جهاد دانشگاهی استان، بیان كرد: در مجموعه جهاد دانشگاهی، تیم مشاوره تخصصی حوزه گردشگری دارد كه زیر نظر مركز گردشگری سهند فعالیت‎ می‎كنند و به طور پیوسته بر اساس نظر این تیم، موضوعات و مسائل گردشگری و هتلداری مورد بررسی قرار می ‎ گیرد. این میزگرد با هدف شنیدن مسائل و مشكلات بخش خصوصی در زمینه هتلداری برگزار می‏شود. 
  
باشگاه مشتریان و مهمانان تبریز باید راه اندازی شود 
  
دبیر جامعه مراكز اقامتی استان آذربایجان شرقی در این میزگرد با تاكید بر این ‎ كه بیشتر گردشگران به محض ورود به ایران به سمت مركز كشور از جمله كاشان، سمنان، اصفهان و مناطق كویری كشور سرازیر می شوند، گفت: دلیل اصلی این موضوع شناسایی و معرفی گسترده این نواحی برای گردشگران است و متاسفانه با وجود پتانسیل ‎ های بالای گردشگری استان ‎ های شمال غرب كشور، این مناطق به خوبی شناسایی و معرفی نشده ‎ اند. 
  
حسین هادی با اشاره به برنامه معرفی جاذبه های گردشگری تبریز در شبكه جام جم در ایام نوروز، توضیح داد: در این برنامه غذاهای آذری، مكان ‎ های گردشگری و هتل ‎ های تبریز معرفی شده بود كه با استقبال خوبی مواجه شد و بازتاب آن در ماه ‎ های بعد با افزایش حضور گردشگران مشخص شد. انتظار داریم كه تعداد پخش چنین برنامه‎هایی بیشتر باشد. 
  
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با بیان این‎كه اصل مهم در هتلداری، ارزآوری است،‌گفت: گردشگر داخلی توفیق چندانی برای هتلداری ندارد و فقط پول از این جیب به آن جیب می‎رود. مهم جذب گردشگران خارجی است كه البته گردشگران خارجی كه به ایران می‎آیند، اغلب كم خرج هستند و به جای خوردن سه وعده، صبحانه را كامل می‎خورند و با خوردن وعده دوم در ساعت 5 بعد از ظهر، ناهار و شام را یکی می‌كنند تا هزینه كمتری برایشان داشته باشد. 
  
وی ادامه داد: این گردشگران در انتخاب غذا، ارزان ‎ ترین نوع آن ‎ را انتخاب می ‎ كنند و یا مینی بار را كه برایشان هزینه دارد، از خدمات خود حذف می‎كنند. این نوع گردشگران برای هتل درآمدزایی چندانی ندارند و با این وضع نمی ‎ توانیم به سرمایه‎گزاری و سودآوری در صنعت هتلداری امیدوار باشیم. 

  
هادی با اشاره به این‎كه هتل شهریار در حال اجرای پروژه شهریار دوم است و مشكلات زیادی در مسیر سرمایه گزاران این صنعت قرار دارد، گفت: متاسفانه قیمت تمام شده ساخت هتل به دنبال افزایش قیمت مصالح ساختمانی و تجهیزات داخلی هتل، بالا رفته است و طبق نظر كارشناسان اقتصادی، سرمایه گزاری در این حوزه از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست. هزینه تجهیز هتل برای هر متر حدود 11 میلیون است كه البته ممكن است این مبلغ بیشتر هم شود و یا قبلا هزینه ست خانه ‎ داری برای هر نفر 8 هزار و 900 تومان بود كه الان 21 هزار تومان برایمان آب می‌خورد. 
  
وی افزود: سرمایه گزار این پروژه تا الان حدود 50 میلیارد تومان هزینه كرده‎است و در شرایط مساعد و بیشتر از این گران نشدن مصالح و تجهیزات، هزینه تمام شده این پروژه حدود 800 میلیارد تومان خواهد بود در صورتی كه اگر این پول را در بانك بگذارند سودش به مراتب بیشتر از سود این پروژه خواهد بود. واقعیتش هر طور حساب می ‎ كنم در این شرایط سرمایه ‎ گزاری مطلقا سودآور نیست و هركس این كار را می‎كند یا عاشق است یا دیوانه! 
  
وی با تاكید بر این‎كه باید شرایط فراهم شود تا دست سرمایه گذار نلرزد، گفت: متاسفانه در مرحله اول با نگاه منفی به گردشگری نگاه می ‎ كنند. سرمایه ‎ گزاری در این حوزه خیر مادی كه ندارد ولی حداقل باید از او تشكر كرد چراكه ارزش فیزیكی این هتل برای شهر و آبروی شهر است. پیشنهادم این است كه به صنعت هتلداری حداقل به اندازه شكلات ‎ سازی نگاه كنیم و به آن بها دهیم. 
  
هادی با بیان این‎كه رشد سوئیت و هتل آپارتمان ‎ های غیر مجاز باعث شده است كه هتل ‎ ها و مهمانپذیرهای مجاز و رسمی در ركود باشند، گفت: رویداد تبریز 2018 فرصتی شد كه تبریز معرفی شود و آثار منفی هم به دنبال داشت از جمله اینکه هركس فكر می‌كند با دادن اتاق می ‎ تواند درآمد زیادی كسب كند و از این رو تعداد اقامتگاه‎های غیر مجاز بیشتر شد. البته بیشتر گردشگران خارجی به ایمنی و امنیت محل اقامت خود توجه می ‎ كنند ولی با این حال ممكن است برخی به صورت ناآگاهانه به این مكان ‎ ها بروند. 
  
وی یاد آور شد: با این ‎ كه گفته می ‎ شود كه در آذربایجان شرقی حدود 14 هزار تخت وجود دارد، به ندرت اتفاق می‌افتد كه به طور كامل همه‎ی آن‎ها اشغال باشد و حتی ما در زمان پیك سفر در ایام عید باز هم تخت خالی داریم. یكی از مهمانانم می‎گفت كه یك اقامتگاه بومگردی در كاشان با 17 اتاق تا سال 2021 رزرو شده است چراكه كاشان و زیبایی هایش را به مردم ایران و جهان معرفی می ‎ كنند و ما هم در این جا كم مانده كه در چهارراه آبرسان داد بزنیم مثل سرعین، اتاق خالی اتاق خالی! 
  
وی در بخشی دیگر از سخنان خود راه اندازی وبسایت جامع گردشگری را ضروری دانست و افزود: نیاز اصلی ما راه‌اندازی وبسایت باشگاه مشتریان تبریز است كه در آن تجربیات و تصاویر خود را از تبریز برای عموم به اشتراك بگذارند و گردشگران را به استان جذب كنند ولی متاسفانه هر كس می ‎ گوید، چرا من این كار را بكنم پس فلانی چكاره است و دانشگاه و سیستم دولتی هم تاكنون كاری در این راستا نكرده‎اند. 
  
هادی ادامه داد: به یاد دارم كه در سومین روز عید طی جلسه ‎ ای، دو اپلیكیشن گردشگری رونمایی شد كه كار اصلی آن‎ها جهت ‎ یابی آثار تاریخی ( navigation ) تبریز بود و مسیر مورد نظر گردشگران را شناسایی و مشخص می ‎ كرد ولی متاسفانه صرفا فعالیت ‎ ها در همان جلسه به صورت خام باقی ماند و دیگر از آن ‎ ها خبری نشد. 
  
  
وی در پایان در خصوص محدودیت پخش موسیقی در هتل‎ها، گفت: موسیقی آذری میراث معنوی ما محسوب می ‎ شود و مهمانان انتظار دارند كه به همراه صرف كوفته تبریزی، از شنیدن این موسیقی اصیل لذت ببرند و هرچه بیشتر با فرهنگ این منطقه آشنا شوند. جالب است كه رستوران ‎ های بین راهی مجاز هستند ولی هتل ‎ ها مجاز نیستند و محدودیت در فضای برگزاری موسیقی دارند. مهمانان انتظار دارند كه موسیقی را در لابی هتل گوش دهند و من كه نمی ‎ توانم گردشگران به زور به آمفی تئاتر ببرم و بگویم كه این جا فقط باید به موسیقی گوش دهید! 
  
آیا واقعا اعطا این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟ 
  
نائب رييس جامعه مراكز اقامتی استان آذربایجان شرقی نیز در این میزگرد به اهمیت موضوع الگوسازی فرهنگی اشاره كرد و گفت: این كار باید از همان مراحل ابتدایی آموزش انجام گیرد و آموزش و پرورش شیوه ‎ ی برخورد درست با گردشگران را به كودكان آموزش دهد و شهرداری ‎ ها و صدا وسیما هم در این راستا می‌توانند نقش مهمی داشته باشند. 

  
ميرهاشم گلشن خليلي، ستاد اسكان فرهنگیان را مسئله‎ای جدی برای صنعت هتلداری و مراكز اقامتی دانست و افزود: در زمان پیك سفر در تابستان، ستاد اسكان فرهنگیان، فرهنگیان و حتی غیر فرهنگی ‎ ها را پذیرش می‎كند درحالیكه نه مدارك كامل می ‎ گردند كه مشخص شود این افراد چه كسانی هستند و نه امكانات در خور شان مهمان می‎دهند. به یاد دارم كه در روزهای عید، صبح ‎ ها مسافران برای سرویس بهداشتی صف می‏كشیدند و این مایه آبرو ‎ ریزی است. 
  
وی خانه مسافر را مشكل دیگر هتل ‎ ها و مهمانپذیری ‎ ها مطرح كرد و توضیح داد: برخی از این خانه ‎ ها بدون پروانه و مجوز هستند و بدون مدرك، تابلو می ‎ زنند و مسافران را پذیرش می‎كنند. متاسفانه مسئولان چندان این موضوع را پیگیری نمی ‎ كنند و این مراكز بدون پرداخت دارایی و بیمه مسافر فعالیت می‎كنند. 
  
وی همچنین به نقش مهم خدمات شهرداری در میزبانی از گردشگران اشاره كرد و گفت: در ایام نوروز هر دو سرویس بهداشتی خیابان17 شهریور تبریزبسته بود!، دوستی می گفت با این وضعیت چرا این همه تبلیغات برای جذب گردشگر می ‎ كنید. 
  
گلشن خليلي ادامه داد: مهمانپذیر من در خیابان فردوسی است و در زمان برگزاری نماز عید فطر در مسیر این خیابان، ساعت 3 صبح می ‎ آیند و ماموران داد می ‎ زنند هر كس این جا ماشین پارك كرده بیاید و ببرد و بعد خودشان با جرثقیل ماشین را به جای دیگر شهر منتقل می‎كنند. حالا مسافر باید صبح بیدار شود و در به در به دنبال ماشینش بگردد. به نظرتان با این وضع و ناهماهنگی این گردشگر دوباره به فكر سفر به تبریز می افتد؟ 
  
وی با اشاره به كم‏ شدن تعداد مسافران سلامت از كشور جمهوری آذربایجان به مقصد تبریز، بیان كرد: مسافران ما از جمهوری آذربایجان امروزه خیلی كمتر شده است چون پزشكان و تاكسی‎ها چند برابر از آنان پول می ‎ گرفتند كه موجب نارضایتی آنان می‎شد. 
  
وی در بخشی دیگر از سخنان خود اعطای10 مورد مجوز ساخت هتل را مورد توجه قرار داد و ‌گفت كه آیا واقعا این همه مجوز ساخت هتل در استان ضروری است؟ با چند ماه كاركردن كه نمی‎توان درآمد كسب كرد و نمیدانم كه چرا این همه مجوز داده می‏شود. 
  
گلشن خليلي هم چنین پیشنهاد كرد كه همایش‌ها و رویدادهای مختلفی در شهر برگزار شود تا با افزایش تعداد مسافران و گردشگران، هتل‎ها، مهمان‌پذیری‎ها و دیگر بخش‎ها از جمله سوغات فروشی‌های شهر رونق بگیرد. 
  
سایه سنگین اقامتگاه‎های ارزان قیمت و غیر مجاز بر روی فعالیت هتل‏ها و مهمانپذیرهای رسمی
  
مدیر یكی از هتل ‎ های تبریز و مدرس دوره‎های هتلداری نیز در این میزگرد با بیان این‎كه در جهان از همین صنعت گردشگری و هتلداری میلیاردها دلار پول جابه جا می ‎ شود، تاكید كرد: ایران و به ویژه استان آذربایجان شرقی، جاذبه ‎ های غنی فرهنگی و گردشگری دارند ولی آیا توانسته ‎ ایم از این منابع به درستی استفاده كنیم؟ آیا گردشگری را در اولویت برنامه‎ها قرار داده‌ایم؟ 
  
بهروز معالی افزود: باید به صنعت گردشگری به صورت كلان نگاه كنیم چرا كه درآمد ارزی بالایی را نصیب كشور می ‎ كند. كشور اسپانیا با داشتن سالانه 85 میلیون گردشگر، درآمدش به 54 میلیارد یورو می ‎ رسد و این نشان می‎دهد كه با ترفندهایی می توان از صنعت گردشگری و به دنبال آن هتلداری، درآمد خوبی كسب كرد و حتی از درآمد نفت پیشی گرفت. 
  
وی با اشاره به رویداد تبریز 2018، گفت: در این رویداد فرصت سوزی شد و با وجود برنامه‎ریزی‌های متعدد، در بهترین شرایط كه می ‎ توانستیم از نتایج این برنامه‎ها بهره ببریم، تغییراتی در استانداری، شهرداری و سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری رخ داد و نتوانستیم از این فرصت به خوبی استفاده كنیم. 
  
وی بیان كرد: آذربایجان ‎ شرقی مردمان بزرگی را در خود جای داده است و كیف،كفش، آجیل، شیرینی و حتی احترام آن به مهمان، مثال زدنی است ولی بزرگ ترین بدبختی ما این است كه فضای صمیمیت را از بین برده‎ایم و همدیگر را فقط تخریب می‎كنیم. 
  
معالی در بخشی دیگر از سخنان خود به اهمیت جذب گردشگران تجاری اشاره كرد و افزود: مدیران هتل به كسب درآمد تمركز دارند كه باید در این راستا هزینه‏ های خود را كنترل كنند و بعد درآمدها را مد نظر قرار دهند. به دلیل وضعیت آب و هوایی استان، زمان پیك سفر در تنها 4 ماه است و در ماه‎های دیگر گردشگر زیادی به استان نمی‎آید كه می‎توان برای حل این مسئله، بر روی جذب گردشگران تجاری به دلیل صنعتی بودن منطقه تمركز كرد. 

  
وی یكی از چالش ‎ های هتلداری را آموزش پرنسل دانست و توضیح داد: مدیرهتل باید برنامه‎ای برای آموزش كاركنان از نظر بهداشت و ‌شیوه برخورد با مهمان داشته باشد. سالانه افراد زیادی با شركت در دوره ‎ های علمی آموزشی هتلداری در عرض 6 ماه، جذب هتل ‎ های بین ‎ المللی می ‎ شوند و آموزش آنان به نحوی است كه هر بار نیاز به آموزش ندارند چراكه اصول ارائه خدمات استاندارد را به خوبی در دوره‎ها فرا گرفته‎اند و آن را عملی می‎كنند. 
  
وی ادامه داد: باید بررسی كرد كه آیا هزینه ‎ ای برای آموزش پرسنل خود در هتل گذاشته ‎ ایم؟ آیا آموزش ‎ ها كارساز بوده است و اشتباهات كاركنان را كم كرده است؟ آیا مدیران هتل روی ارائه خدمات استاندارد كار كرده ‎ اند؟. 
  
معالی درخصوص دیگر مسائل مربوط به صنعت هتلداری در استان، گفت: سایه اقامتگاه‎های ارزان قیمت و  غیر مجاز بر روی فعالیت هتل‏ها و مهمانپذیرهای رسمی سنگینی می‌کند و  نیاز است كه تصمیماتی در خصوص فعالیت ناسالم این مراكز گرفته شود. برخی سوئیت ‎ های بدون مجوز از نظر امنیت و ایمنی خوب نیستند و در صورت بروز مشكل برای گردشگران، آبروی شهر و صنعت گردشگری را به خطر می‎اندازند. 
  
وی به اهمیت وجود انتظامات و پلیس گردشگری در شهر اشاره كرد و افزود: باید پلیس گردشگری در ورودی و گذرهای شهر حضور داشته باشد تا گردشگران را به درستی راهنمایی كنند و در خصوص امنیت اقامتگاه‎ها به آنان هشدار دهد. 
  
وی در بخشی دیگر از سخنان خود با اشاره به اهمیت وجود وبسایت جامع گردشگری در استان،‌ بیان كرد: متاسفانه مدیران اعتقادی به موضوع بهسازی وبسایت جامع گردشگری و پاسخ گویی به نیازهای گردشگران به صورت آنلاین ندارند درحالیكه وجود منبع واحد و جامع برای معرفی پتانسیل‎های گردشگری استان می‎تواند نقش مهمی در جذب گردشگر و رونق هتل‎ها داشته باشد. 
  
معالی ادامه داد: من در هتل دو نفر را در قسمت گست سرویس استخدام كرده بودم تا اطلاعات لازم در مورد گردش در شهر را به مهمانان بدهند و تمام جزییات مراكز خرید، مكان‎های گردشگری، سرویس بهداشتی و ... را در اختیار مهمانان بگذارد ولی در كل معرفی استان تنها با حضور دو نفر در یك هتل امكان پذیر نیست و همت جمعی می‎طلبد. 
  
وی با اشاره به این ‎ كه هتل ‎ ها از ایجاد هزینه ‎ های جانبی برای مهمان، می ‎ توانند درآمد خوبی داشته باشند، گفت: ماندن مهمان در اتاق به سود هتل نیست و  تلاش می شود تا مهمان را به بیرون بكشانیم و از رستوران هتل و دیگر امكانات آن با صرف هزینه و زمان،‌ استفاده كند و همه این كارها برای هتل درآمدزایی می‎كند. 
  
وی در خصوص انتظارات خود از مسئولان،گفت: تسهیل امور، بهبود روند اخذ پروانه و دادن تسهیلات بانكی با سود 4 درصد می‎تواند بسیار موثر باشد. همكاران به موضوع سرمایه گزاری در هتلداری اشاره كردند. با خود می‎گویم كه آیا تضمیمنی وجود دارد كه سرمایه این افراد بعد از 10 سال برمی گردد و به ریسك پذیری توجه كرده ‎ ایم؟ 
  
معالی در پایان پیشنهاد كرد كه جلسات ماهانه با مسئولان تشكیل شود تا موضوعات حوزه هتلداری به طور پیوسته و از نزدیك توسط بخش دولتی و خصوصی رصد شود تا در صورت بروز مشكل بتوان سریع راه حلی برای آن پیدا كرد. 
  
ما از اداره‎ها هیچ حمایتی نمی خواهیم فقط عاجزانه می‎خواهیم كه سنگ اندازی نكنند 
  
عضو هیئت مدیره جامعه مراكز اقامتی استان آذربایجان شرقی با اشاره به این‌كه در این بحران اقتصادی كشور، گردشگری می ‎ تواند ارز آوری خوبی داشته باشد، گفت: از اداره ‎ ها هیچ كمكی نمی ‎ خواهیم و فقط عاجزانه می‎خواهیم كه سنگ اندازی نكنند. مثلا اداره آب می ‎ آید و زمانی كه هتل پر از مسافر است و كنتور آب را باز می ‎ كند و می ‎ برد. برای حق انشعاب آب 100 میلیون تومان پول می‎خواهد و دلیلشان این است كه اینجا چرا هتل آپارتمان شده است. 
  
احد سمندر همچنین در خصوص نیاز به بهسازی مهمانسراهای مسیر خیابان فردوسی، یاد آور شد: به دلیل این‏كه ملك برخی مهمانسراها سرقفلی است، امكان ایجاد تغییرات وجود ندارد و یا برخی در میراث فرهنگی به ثبت رسیده اند كه تغییرات و تعمیرات را سخت می ‎ كند. 
  
وی با اشاره به فعالیت ستاد اسكان فرهنگیان، بیان كرد: آموزش و پرورش با هتل ‎ ها باید ارتباط مناسب برقرار كند و این مدارس همه افراد چه فرهنگی و چه غیرفرهنگی را به صورت قطاری با یك كارت فرهنگی، اسكان می ‎ دهند و بهانه شان این است كه آن جا ارزان است. در ایام پیك سفر درصد اشغال هتل 20 درصد و در مقابل مدارس كاملا پر شده‎اند. با این وضع می خواهید هتلداری را به آموزش پرورش واگذار كنیم و بریم؟! 

  
سمندر همچنین در خصوص گردشگران سلامت كشور جمهوری آذربایجان، بیان كرد: در تبریز بهترین دكترها فعالیت دارند ولی متفاوت بودن قیمت خدمات برای مسافران خارجی باعث شد كه گردشگران سلامت از جمهوری آذربایجان از تبریز فراری شوند و به اردبیل و رشت بروند. 
  
وی افزود: به دنبال كاهش ارزش پول كشور، در دو سه ماهه اخیر ورودی مسافر به كشور از سمت عراق 65 درصد افزایش یافته است و از سمت باكو 45 درصد افزایش یافته است كه مدیریت این مسافران نیاز به برنامه ریزی دارد. 
  
وی با اشاره به رقابت ناسالم مراكز اقامتی، تاكید كرد: رقابت در این حوزه اصلا سالم نیست و در مقابل درب ورودی مهمانسراها، سوئیت سوئیت می‏كنند و مسافر را بدون ثبت در سامانه، با خود می ‎ برند و پذیرش می‎كنند. می‏خواهم بدانم چه كسی می ‎ خواهد به این كار برسد، تبریز 2018 هم تمام شد بازهم كاری در این زمینه انجام نشد. 
  
سمندر در پایان خاطر نشان كرد: ما در جامعه مراكز اقامتی استان به همراه اكیپ تعزیرات حكومتی، اماكن و دامپزشكی بازدیدهایی از رستوران ‎ ها و مراكز اقامتی داریم و امیدواریم كه در این بازدیدها مسائل بررسی و حل شود. 

  
 بر اساس نظر حاصبنظران حاضر در ميزگرد از مسائل اساسي صنعت هتلداري استان مي‎توان به بالابودن قيمت تمام شده ساخت هتل، به صرفه نبودن سرمايه گذاري در اين حوزه، داشتن نگاه منفي به گردشگري و هتلداري، رشد سوئيت‎ و هتل آپارتمان‎هاي غيرمجاز، رقابت ناسالم مراكز اقامتي، محدوديت در اجراي موسيقي سنتي منطقه در هتل‎ها، اعطا بي ‏رويه مجوز ساخت هتل بدون توجه به نياز منطقه، فعاليت ستاد اسكان فرهنگيان و پذيرش همه نوع مسافر اشاره كرد.

هم‎چنين برخورد نادرست با گردشگران سلامت از كشور جمهوري آذربايجان در تبريز، نياز به بهبود خدمات شهري و باز بودن سرويس‎هاي بهداشتي در زمان تعطيلات، جابجايي با جرثقيل و بدون هماهنگي ماشين‎هاي پارك شده مسافران مهمانسراهاي مسير خيابان فردوسي در زمان برگزاري نماز عيد فطر،تغييرات مستمر مديريتي در بخش دولتي،‌ از بين رفتن فضاي صميميت در بين فعالان حوزه هتلداري،‌ سنگ‎اندازي اداره‎ها و نبود امكان بهسازي برخي مهمانسراهاي مسير خيابان فردوسي به دليل سرقفلي بودن مالك و يا ثبتي بودن آن در ميراث فرهنگي از ديگر موارد اين حوزه است.

راهكار عملي براي حل برخي از اين مسائل، توجه به بعد انساني و عاطفي مشتري‎ها در خدمات، توجه به گروه‌هاي سني مشتريان و نيازهاي آنان براي دريافت خدمات ويژه، استفاده از كادر آموزش ديده و مجرب در مراكز اقامتي استان، معرفي هرچه بيشتر پتانسيل‎هاي گردشگري استان، افزايش پخش برنامه‎هاي مستند در خصوص زيبايي‎هاي مناطق شمالغرب كشور، استفاده از فناوري‎هاي نوين در مديريت هتل و جذب گردشگر، راه‌اندازي وبسايت جامع گردشگري، راه‎اندازي باشگاه مشتريان تبريز به منظور به اشتراك گذاشتن نظرات و تجربيات گردشگران است.

 آموزش درست و اصولي كاركنان هتل، حمايت از اپليكيشن‎هاي گردشگري، برگزاري همايش‎ها و كنفرانس‌ها به منظور افزايش تعداد گردشگران، وجود انتظامات و پليس گردشگري، تسهيل امور در اداره‎ها، بهبود روند اخذ پروانه، اعطا تسهيلات بانكي با سود كم و برگزاري جلسات ماهانه با مسئولان و فعالان هم مي‎تواند موثر باشد.





گزارش از: پریا توفیقی

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: