• چهارشنبه ۲۲ اسفند ماه، ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9712-20214-5
  • خبرنگار : 1172
  • منبع خبر : ----

ورود مجدد دستگاه قضایی استان به موضوع «تاخیر پروازهای شرکت‌های هواپیمایی»

معاون قضایی و سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل آذربایجان شرقی در راستای احیای حقوق عامه بر رعایت حقوق مسافران هوایی تاکید کرد. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان‌شرقی، بابک محبوب علیلو در جلسه "بحث و بررسی پیرامون علل و عوامل افزایش تاخیر پروازها و تفاوت بهای بلیت ‌ها"، هدف از برگزاری جلسه را حفظ حقوق شهروندی و احیای حقوق عامه عنوان کرد. 
  
وی با اشاره به اعتراض‌ها و شکایات مختلف در رابطه با تاخیر یا ابطال پروازهای هواپیمایی در تبریز، بر اطلاع رسانی دقیق و مناسب در خصوص زمان و علت تاخیر و دلجویی مسئولان شرکت‌های هواپیمایی هنگام تاخیر پرواز تاکید کرد . 
  
وی در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به مواد 1 و 2 قانون مسئولیت مدنی، ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری مصوب سال 1392، قانون امور صنفی مبنی بر تخلف و قابل تعقیب و مجازات عامل تاخیر در ارائه خدمات، ماده 5 قانون هواپیمایی کشوری، شیوه نامه 2040 حقوق مسافر در پروازهای داخلی و سند حقوق شهروندی گفت: تمامی شرکت های هواپیمایی مکلف هستند با بیان علت و مدت تاخیر پرواز، کرامت و حقوق مسافر را رعایت کرده و  بر اساس ساعات تاخیر باید قسمتی از مبلغ بلیت فروخته شده به مسافر برگشت داده شود . 
  
خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از تاخیر پرواز به مسافران پرداخت شود 
  
محبوب علیلو با بیان اینکه از مشکلات شرکت‌های هواپیمایی به دلیل تحریم‌ها، آگاه هستیم، گفت: تنش میان مسافران، کادر پرواز و کارکنان فرودگاه، مشکلات اجتماعی و انتظامی در محوطه فرودگاه و... از جمله تبعات تاخیر پروازها است، از این‌رو بر مدیریت تاخیرهای غیرمرتبط با تحریم‌ها و همچنین پرداخت خسارت‌های مادی و معنوی ناشی از تاخیر پروازها به مسافران در فرودگاه تاکید کرد. 
  
سرپرست معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری کل استان اظهار کرد: تفاوت بهای بلیت های پرواز با هیچ منطق و اصولی سازگاری ندارد و مسافران از این تفاوت‌ها گلایه دارند. 
  
محبوب علیلو پرهیز از ادغام پروازها، حضور مدیرعامل شرکت در بین مسافران، اعلام شفاف علل تاخیر، عذرخواهی و پذیرایی از مسافران، پرداخت خسارت در صورت تاخیر پرواز، نظارت بر دفاتر فروش بلیت و استفاده از فناوری توسط شرکت هواپیمایی را از جمله اقدامات به منظور حفظ حقوق مسافر عنوان کرد.
  
شرکت‌های هواپیماییف هزینه‌های خود را با افزایش قیمت بلیط جبران نکنند 
  
سیداحد یوزباشی، مدیرکل تعزیرات حکومتی استان نیز در این جلسه بر رعایت تناسب بهای بلیت با ارایه خدمات و اصلاح الگوی تعیین قیمت بلیط بر اساس عرضه و تقاضا تاکید کرد و گفت: حداقل انتظار مردم در موضوع تاخیر پروازها، "اطلاع از وضعیت پرواز" است که باید توسط شرکت های هواپیمایی برآورده شود و شرکت ها هزینه‌های خود را با افزایش قیمت بلیط ها جبران نکنند . 
  
بنابر اعلام مدیریّت فرودگاه تبریز میانگین تاخیر پروازها در فرودگاه تبریز در 11 ماهه سال 1397، نود دقیقه (یک و نیم ساعت) بوده است.
  
طبق ماده 1 قانون مسئولیت مدنی، هر کس بدون مجوز قانونى عمدا یا در نتیجه بى احتیاطى به جان یا سلامتى یا مال یا آزادى یا حیثیت یا شهرت تجارتى یا به هر حق دیگرى که به موجب قانون براى افراد ایجاد گردیده لطمه اى وارد نماید که موجب ضرر مادى یا معنوى دیگرى شود مسئول جبران خسارت ناشى از عمل خود مى باشد.
  
طبق ماده 2 قانون مسئولیت مدنی، در موردى که عمل واردکننده زیان موجب خسارت مادى یا معنوى زیان دیده باشد دادگاه پس از رسیدگى و ثبوت امر او را به جبران خسارات مزبور محکوم مى نماید و چنانچه عمل وارد کننده زیان موجب یکى از خسارات مزبور باشد دادگاه او را به جبران همان نوع خساراتى که وارد نموده محکوم خواهد نمود.
  
طبق ماده 14 قانون آیین دادرسی کیفری، شاکی می‌تواند جبران تمام ضرر و زیان‌های مادی و معنوی و منافع ممکن الحصول ناشی از جرم را مطالبه کند. 
  
گفتنی است، این جلسه برای ارایه راهکارهای عملیاتی در راستای رعایت هرچه بیشتر حقوق مسافران، با حضور مدیران عامل شرکت‌های هواپیمایی مستقر در ایستگاه تبریز برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: