رئیس انجمن حرفهای واحدهای رفاهی، تفریح و پذیرایی گردشگری آذربایجان
شرقی گفت: در بحران اقتصادی كنونی، رستورانداری
به طور نامتعادلی رشد داشته است و فعالیت افراد غیرحرفهای و آموزش ندیده، به صنعت
غذا آسیب میزند.
محمد علاقبند در گفتوگو با ایسنا، منطقه آدربایجان شرقی، با
اشاره به این كه امروزه آموزش نیروی انسانی فعال در حوزه غذا و رستورانداری باید در اولویت قرار گیرد، اظهار کرد: به منظور
معرفی و توسعه غذای استان، تعدادی از افراد خواستار برگزاری جشنواره غذا در استان
بودند كه معتقدم نیاز حیاتی در این رابطه، آموزش درست كاركنان و فعالان این حوزه است،
به طوریكه یاد بگیرند چگونه رفتار حرفهای و در خور شانی با مشتریان داشته باشند.
وی تاکید کرد: همان طور كه داشتن کارت بهداشت برای شاغلان این
عرصه ضروری است، باید برای به كارگیری آنان نیز آموزشهای لازم داده شود، البته در
این راستا مقرر شده كه از طرف انجمن و با همكاری اداره كل میراث فرهنگی، صنایع دستی
و گردشگری استان دانشگاه، دوره آموزش رفتاری برای فعالان این بخش برگزار شود.
وی در خصوص اهداف راه اندازی انجمن حرفهای واحدهای رفاهی، تفریح
و پذیرایی گردشگری توضیح داد: این انجمن در تمامی استانهای كشور تشكیل میشود و هدف
آن مطرح كردن و پیگیری تمامی مشکلات و مسائل واحدها از كانال انجمن است تا آنها بتوانند
به طور یكپارچه و قانونمند عمل كنند؛ به عنوان
مثال با تلاشها و پیگیریهای مستمر انجمن در زمینه اجرای موسیقی محلی
زنده در مراكز پذیرایی، از این به بعد مجوز این برنامهها با رعایت شرایط وضع شده و
با معرفی واحد مورد تایید انجمن حرفهای به اداره كل فرهنگی و
ارشاد اسلامی استان صادر میشود.
وی در این رابطه افزود: لازم است در این خصوص از حمایتهای نماینده محترم ولی فقیه در استان، حجت السلام
آل هاشم و دیگر مسئولان نیز قدردانی كنم.
علاقبند با اشاره به برگزاری اولین همایش واحدهای رفاهی، تفریح
و پذیرایی گردشگری استان در تبریز در بهمن سال گذشته، گفت: این همایش با حمایت حداكثری
واحدهای رفاهی و پذیرایی برگزار شد و با وجود برودت هوا و راه بندان، تعداد زیادی از
همكاران از نقاط دور و نزدیك استان در همایش شركت كردند که این نشان از همراهی و اعتماد
آنان به انجمن حرفهای و فعالیتهای اثرگذار و هدفمند این مجموعه است.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود در مورد راهاندازی مراكز پذیرایی
مناسب در بازار بزرگ و تاریخی تبریز، بیان كرد: این اثر ثبتی یونسكو، جایگاه ارزشمندی
در بین گردشگران دارد و همه ساله تعداد زیادی از گردشگران از آن بازدید میكنند، از
این رو در طی سالهای اخیر رستورانهای متعددی در قسمتهای
مختلف آن راه اندازی شده و در نظر داریم كه یك رستوران سنتی نیز در حیاط بزرگ بازار
امیر راه اندازی كنیم.
وی در خصوص دیگر فعالیتهای
انجمن حرفهای، توضیح داد: در نظر داریم
كه حدود 10 رستوران در ایام ماه مبارك رمضان باز باشد تا گردشگران بتوانند از این مراكز
استفاده كنند. هم چنین در زمینه اطلاع رسانی و معرفی جاذبهها در سال قبل با مشاركت
اداره كل میراث فرهنگی استان، نقشههای گردشگری چاپ كردیم و
به مناسبت انتخاب تبریز به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی در سال 2018 تمامی رستورانها را مجاب كردیم كه در كیف دستیهای خود، لگوی تبریز 2018 را چاپ كنند.
رییس انجمن حرفهای با اشاره به برخی مشكلات
عوارض زیباسازی رستوران داران، یادآور شد: با توجه به بالا بودن عوارض زیبایی سازی
شهرداری تبریز، دیگر هیچ رستورانداری به فكر زیبا كردن محیط رستوران خود نمیافتد، چراكه
مبلغ زیادی را باید به عنوان عوارض زیباسازی بپردازد. شهرداری باید بر این كار نظارت
جدی داشته باشد و با در نظر گرفتن تخفیفاتی آنان را برای زیباتر كردن رستوران و محیط
شهر تشویق كند.
وی با تاكید بر افزایش تنوع غذا در رستورانهای تبریز و دیگر شهرستانهای استان، گفت: در سالهای گذشته بیشتر چلوپز دیده میشد و امروزه رستورانها
نیز شروع به فعالیت كردهاند و غذاهای متنوعی از جمله كوفته تبریزی، دلمه، كشك بادمجان
و ... را ارائه میدهند.
وی با بیان این كه استان آذربایجان شرقی در زمینه غذا حرف برای
گفتن دارد و در این زمینه پیشتاز است، خاطر نشان كرد: اولین كافی شاپ در ایران توسط
مجموعه وحید راه اندازی شده و حضور پیشكسوتان صنعت غذا را در استان مغتنم است.
همچنین آشپزهای بنام و با تجربهای هم چون حاج آقا اكبری
در تبریز حضور دارند كه ابداع كننده جوجه كباب در ایران هستند.
علاقبند همچنین در بخش دیگری از
سخنانش در خصوص رمز موفقیت خود در امر رستورانداری
و كافیشاپ داری، بیان كرد: حرفهی ما بر فروش خدمت تمركز داشته و نیروی انسانی
و شیوهی رفتار كاركنان با مشتریان
اهمیت زیادی دارد؛ در این راستا آموزشهای مناسب و هدفمندی را برای كاركنان خود درنظر
گرفتهام.
وی با بیان اینکه به منظور احترام به مشتری و تمركز
در كار، استفاده از تلفن همراه برای كاركنان ممنوع است، یادآور شد: كاركنان اجازه ندارند
كه از مهمانان انعام دریافت كنند، زیرا معتقدم كه این امر در درازمدت باعث ایجاد تبعیض
میشود و نارضایتی به دنبال
دارد.