• یکشنبه ۱۶ دی ماه، ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۷
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 9710-19814-5
  • خبرنگار : 1173
  • منبع خبر : ----

در میزگرد ایسنا بررسی شد

آنچه در "تبریز 2018" گذشت

سازمان همکاری کشورهای اسلامی (OIC) دارای 57 عضو است که هر سال یک شهر از یک کشوررا به عنوان پایتخت گردشگری اسلامی انتخاب می کند؛ با این حساب این فرصت هر 57 سال یکبار نصیب یک شهر از کشورهای عضو این سازمان می شود.

در سال 2018 این فرصت ارزشمند و تاریخی نصیب تبریز از کشور ایران شد که از دلایل انتخاب آن می توان به وجود خانه های تاریخی، آثار ثبت ملی و جهانی، رشد سالانه گردشگران داخلی و خارجی، جاذبه های طبیعی و غیره در این شهر اشاره کرد.

برخی معتقدند رویداد تبریز 2018 نقطه عطفی در گردشگری استان و کشور محسوب می‌شود و برخی می گویند که تبریز نتوانسته از این فرصت تکرار نشدنی به نحو احسن استفاده کند.

برای بررسی این موضوع میزگردی با عنوان "تحلیل رویداد تبریز 2018" از سوی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) و مرکز گردشگری سهند سازمان جهاددانشگاهی آذربایجان شرقی برگزار شد.


مرتضی آبدار، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی، محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام احمد حمیدی، رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز 2018 و معاون فرهنگی اجتماعی شهرداری تبریز، محمد فاریابی،  عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز، محمد فرج پور باسمنجی، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای و بهاره کبیری، دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان کشور شرکت کنندگان در این میزگرد بودند.


محمد اسماعیل سعیدی، نماینده مردم تبریز، آذرشهر و اسکو در این میزگرد با اشاره به فرصت‌ها و چالش‌های رویداد تبریز 2018، گفت: تبریز 2018، یک رویداد تاریخی و فرصتی طلایی بود که می‎شد با استفاده از آن و معرفی ظرفیت‎‌ها، آذربایجان شرقی را به عنوان ویترین گردشگری کشور مطرح کرد و از این اقتصاد فلج کننده نفتی رها شد.

 رویداد تبریز 2018 می‎توانست نقطه شروع و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد

وی با بیان این که رویداد تبریز 2018 می‎توانست نقطه شروع و جهشی برای بهره‌برداری حداکثری باشد، افزود: با مطرح شدن تبریز2018، هماهنگی‎هایی به این منظور در تهران انجام شد، اما مسئولان کشوری به این مسئله کم توجه بودند، با وجود این که زمان زیادی از تعیین این رویداد برای تبریز سپری شده بود، هنوز خبری از مصوبه هیات دولت نبود، از این رو جمعی از نمایندگان تصمیم گرفتند تا برای ورود دولت به این مسئله، تلاش کنند.

وی گفت: در همین راستا جلساتی با وزیر ورزش و جوانان و معاون اول رئیس‌جمهور برگزار شد که خود آقای جهانگیری اذعان کرد که "فکر نمی‌کردم تبریز دارای چنین ظرفیت‌های گردشگری باشد"، این جلسه باعث گرفتن تصمیمات بین بخشی شد و مقرر شد تا اعتبارات و هزینه‌های ضروری تعیین شده و دولت آن را پرداخت کند.

 وی افزود: پروژه‌هایی مانند اتوبان "تهران-تبریز" و قطار "تبریز-میانه" مطرح شد که در نهایت مقرر شد پروژه‌هایی تعیین و معرفی شوند که تا سر رسیدن رویداد تبریز 2018 و اتمام آن بتوان از پس تامین هزینه و تکمیل این پروژه برآمد، نمایندگان پیشنهاد کردند تا در بودجه، ردیف خاصی به مقدار 100 میلیارد در نظر گرفته شود و این پیشنهاد در کمیسیون فرهنگی مصوب شد.

 وی ادامه داد: در بودجه سال 97 نیز مقرر بود تا نمایندگان نظر دهند که بودجه صرف چه چیزی شود، نمایندگان پیشنهاد دادند تا بخشی از آن به تبریز 2018 اختصاص داده شود که در عمل اختصاص پیدا نکرد.

از 100 میلیارد، تنها 10 میلیارد اختصاص داده شد

 سعیدی تاکید کرد: با آقای نوبخت صحبت کردیم تا هزینه‌ها و اعتبارات به این منظور به طور کامل اختصاص پیدا کند که این هم محقق نشد و از 100 میلیارد هم تنها 10 میلیارد اختصاص داده شد.


به جز سازمان ورزش و جوانان، بقیه همکاری نکردند

وی گفت: با ورود هیئت دولت و وزارتخانه‌ها امیدی وجود داشت تا پشتیبانی از تبریز 2018 کامل شود که به جز سازمان ورزش و جوانان بقیه  به صورت جدی ورود نکردند.

انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد

وی با تاکید بر اینکه انتظاری که از وزارت امور خارجه و رایزنان فرهنگی آن داشتیم، برآورده نشد، بیان کرد: رویداد تبریز 2018 موضوع مهمی بود که می‌توانست تحول ایجاد کند، می‌شد از ظرفیت سمن‌ها در خارج از کشور استفاده کرد، اما در جلسه‌ای که با حضور آقای ظریف برگزار شد، ادعا شد که تبریز همکاری نکرده است.

 نماینده مردم تبریز آذرشهر و اسکو در ادامه با اشاره به جلسه‌ای تحت عنوان استفاده از ظرفیت هنرمندان در رویداد تبریز 2018، اظهار کرد: در این جلسه، یکی از شاخص‌ترین هنرمندان حاضر در جلسه برایش سوال بود که چرا اصفهان به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب نشده است؟!.

وی با اشاره به راهکارهای عملی برای سرعت بخشیدن به روند توسعه گردشگری آذربایجان شرقی، گفت: مدیریت ما نفتی و پولی بوده و این عامل عقب افتادن ما شده است، بنیاد فرهنگی و ادبی آذربایجان نتوانسته است نمادسازی موفق داشته باشد، نمادهایی مانند شمس، ربع رشیدی و مقبره‌الشعرا را داریم که در کمتر کشور اروپایی می‌توان مشابه آن‌ها را پیدا کرد، اما به عنوان مثال اگر کسی دنبال نماد شمس در تبریز بگردد پاسخی نداریم و اگر از ما بپرسد مقبره شمس کجاست، خوی را نشان می‌دهیم که وضعیت این مقبره هم اصلا مناسب نیست.

ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان شرقی و تبریز بر روی اسکناس‌ها

وی با تأکید بر ضرورت استفاده از نمادهای آذربایجان شرقی و تبریز بر روی اسکناس‌ها، ادامه داد: من به وزیر فرهنگ هم در این خصوص تذکر داده‌ام، نباید نسبت به نمادهایمان بی‌توجه باشیم، وقتی صحبت از فراهم بودن زیرساخت‌ها می‌شود منظور فقط هتل نیست، بلکه زیرساخت به نمادسازی و برخی کارهای نرم افزاری هم اشاره دارد.

 سعیدی خاطرنشان کرد: متاسفانه یکی از آسیب‌های کشور ما این است که همه با وقوع یک اتفاق تا شش ماه گوش به زنگ هستند، اما بعد یادشان می‌رود، برای تبریز 2018 هم متولی لازم است تا با برگزاری جلسات متعدد، مطالبه‌ها را مطرح کنند و پیگیر باشند.

 وی در پایان بر ضرورت استفاده و بهره‌مندی از ظرفیت مردم به ویژه جوانان تاکید کرد.


2018 نقطه آغازین تحول گردشگری استان

«مرتضی آبدار»، مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی در این میزگرد، با بیان این‌که مصوبه‌ی دولت برای این رویداد شامل سال شمسی 1397 بود، گفت: تبریز 2018 یقینا بازتعریفی در حوزه گردشگری است که با توجه به تبدیل شدن به یک مطالبه عمومی شاهد تحول این صنعت خواهیم بود. در دو سال گذشته، تبریز 2018 را به استان 2018 تبدیل کرده و به زیرساخت و پتانسیل‌های استان در این دوره پرداختیم. 

وی اظهار کرد: این رویداد فرصت بسیار طلایی برای آذربایجان و تبریز در ایران است و نباید این‌گونه فرض کنیم که مدت تبریز 2018 تنها برای یک سال است، بلکه باید برخی برنامه‌ها، تمهیدات و زیرساخت‌ها برای تداوم تبریز 2018 فراهم شود و معتقدم اهداف این رویداد در طول یک‌سال نمی‌تواند محقق شود. 
  
وی افزود: تبریز 2018 تنها مختص سازمان میراث فرهنگی نیست بلکه متعلق به کل کشور است و اداره کل میراث فرهنگی، ستاد و دبیرخانه‌ی آن است، ما از لحاظ برنامه‌ای و نرم افزاری کتابی برای تبریز ۲۰۱۸ تهیه کرده و با امضای معاون رئیس جمهور، وظایف را به تمامی مدیران کل استان ابلاغ کردیم. 
  
وی با اشاره به چالش‌های تبریز 2018، بیان کرد: عدم درک صحیح رویداد جهانی در کشور، عدم تبیین صحیح جایگاه و موضوع رویداد، ایجاد انتظارات کاذب از رویداد، عدم وجود ثبات مدیریتی در سطوح مختلف ملی و استانی، عدم بستر سازی مناسب برای جلب مشارکت عمومی، تاثیر سیاست‌های بین المللی ضد ایرانی در معرفی رویداد، وجود برخی محدودیت‌ها و نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری، عدم وجود هم افزایی ملی برای رویداد، عدم تخصیص به موقع و کافی اعتبارات، عدم برنامه ریزی بخش خصوصی در جلب گردشگران، کمبود زیرساخت‌های گردشگری، کمبود اعتبارات آموزش، تبلیغات و بازاریابی در حوزه گردشگری و عدم همراهی دستگاه‌ها و نهادها در اجرای برنامه‌های مصوب از جمله چالش‌های رویداد تبریز 2018 بود. 
 
تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد
 
وی با بیان این‌که در ایران سه مقصد گردشگری ناشناخته، کم‌تر شناخته شده و شناخته شده تعریف شده است که تبریز در ردیف مقاصد گردشگری کمتر شناخته شده قرار دارد، افزود:  مجموعه استان با استفاده از فرصت بدست آمده تمام تلاش خود را انجام داده است تا تبریز و آذربایجان شرقی را به عنوان یک مقصد گردشگری جذاب به جایگاه متناسب با داشته های خود برساند و از تمام دستگاه های دخیل در امر گردشگری انتظار داریم با همکاری بیشتر امکان ارتقا جایگاه گردشگری استان در بین استان‌های کشور را فراهم آورند. 
  
تبریز 2018 به پایان نرسیده است

وی بیان کرد:  تبریز 2018 به پایان نرسیده بلکه این رویداد نقطه‌ی شروع و آغازین است و همچنان به اجرای برنامه‌های آن تا سال 1400 ادامه خواهیم داد. 

تبریز 2018 فرصت‌های مختلفی برای تبریز ایجاد کرد
 
وی با اشاره به فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018، تشریح کرد: افزایش سرمایه گذاری بخش خصوصی در حوزه گردشگری، افزایش زیرساخت‌های گردشگری، طرح واژه‌ی گردشگری به عنوان کلید توسعه اقتصادی، معطوف شدن نگاه‌های ملی و بین المللی با طرح نام تبریز، معرفی تبریز به عنوان مقصد گردشگری، ایجاد امکان و برگزاری رویدادهای مختلف ملی و بین المللی، ایجاد هم افزایی ما بین دستگاه‌های اجرایی استان، مطرح شدن توسعه گردشگری به عنوان یک مطالبه عمومی، ارتقای تعاملات با کشورهای خارجی در زمینه توسعه تعاملات گردشگری و حضور مستمر گروه‌های مستند ساز داخلی و خارجی از جمله فرصت‌های ایجاد شده در تبریز 2018 است. 

شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است
  
وی با بیان این‌که هر برنامه‌ای که نوشته می‌شود به صورت 100 درصدی اجرا نمی‌شود و برنامه نوعی پیش بینی است، اظهار کرد: شرایط خاص کشور بر اجرای برنامه‌ها موثر است، در رویداد تبریز 2018 بعد از سخنرانی رئیس جمهور، ادامه‌ی این برنامه به طور کامل در شبکه‌ی استانی پخش نشد در حالی که این برنامه از شبکه های ملی و بین المللی کامل پخش شد. 
  
وی افزود: شرح وظایف در تبریز 2018 برای هر دستگاه مشخص بود و معتقدم هر یک از این کمیته‌ها باید اقدامات انجام شده در این رویداد را تشریح کنند.

برای این رویداد 108 پروژه عمرانی با 765 میلیارد تومان اعتبار تا سال 1400 تعریف شده بود
  
وی با بیان این‌که رویداد تبریز 2018 دارای محور عمرانی بود، گفت: در این رویداد 108 رویداد عمرانی با 765 میلیارد تومان اعتبار در طول چهار سال تعریف شده بود و دومین محور نیز رویداد محور بود که 163 رویداد در آن تعریف شده و تمامی دستگاه‌ها در قبال اجرای آن تعهد کردند که تاکنون حدودا بالای 70 درصد از این رویدادها اجرایی شده است.
 
140 پروژه نیز در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است
  
وی ادامه داد: اخیرا با تامین اعتبار 126 میلیارد تومانی از محل استانی، ملی و تبریز 2018،140 پروژه مرمتی و زیرساخت گردشگری تعریف و در مرحله واگذاری و اجراست نیز که در سطح استان به عنوان خروجی تبریز 2018 بوده است و امیدوارم با تخصیص مناسب اعتبار هرچه زودتر شاهد اتمام آنها باشیم و 18 میلیارد تومان نیز به تمامی رویدادهای تبریز 2018 تخصیص یافته است.
  
وی با بیان این‌که اعتباراتی برای احیای پروژه‌های تاریخی از جمله ربع رشیدی نیاز است، گفت: ما برای احیای ربع رشیدی ردیف بودجه در نظر گرفته‌ایم و اکنون نیز میراث فرهنگی، دانشگاه هنر اسلامی، شهرداری تبریز با همکاری کاوشگران و باستان شناسان آلمانی اقداماتی در این زمینه انجام می‌دهند. 
  
وی با بیان اینکه معتقدم احیا و اجرای پروژه‌ها و موضوعات تاریخی زمان بر هستند، گفت: مسجد مجموعه حسن پادشاه و بازار تبریز، خلعت پوشان و چهار منار از پروژه‌های مهم تاریخی تبریز هستند. 
  
وی با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در سال‌های آتی، بیان کرد: تدوین و برنامه ریزی به منظور ایجاد یک رویداد دائم، تلاش در راستای بستر سازی عمومی و تبیین اهمیت جایگاه گردشگری در سطوح مختلف افکار عمومی، تلاش در راستای معرفی تصویر واقعی و صحیح از ایران در جامعه بین الملل، برنامه ریزی به منظور اصلاح نگاه سلیقه‌ای به مقوله گردشگری و صنایع وابسته در سطح ملی، ملزم کردن بخش خصوصی و سازمان‌های مردم نهاد در راستای مشارکت در توسعه گردشگری، تسهیل و بسترسازی جذب سرمایه گذاری خارجی به منظور ارتقا سطح درآمد ارزی و ایجاد اشتغال در راستای اهداف سند چشم انداز، استفاده از تجربیات کشورهای توسعه یافته در زمینه گردشگری، نهادینه شدن نگاه فرابخشی و فرا دستگاهی به مقوله گردشگری در راستای سیاست عبور از اقتصاد نفتی و تکیه بر اقتصاد گردشگر محور از جمله راهکارهای  توسعه گردشگری در سال‌های آتی است.


حجت‌الاسلام احمد حمیدی، رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز 2018 نیز در این میزگرد با بیان اینکه قرار بود این رویداد نقطه شروع برای جذب گردشگر، معرفی تبریز و ظرفیت‌های گردشگری استان باشد، گفت: متاسفانه نگرش کلان برای استفاده از ظرفیت گردشگری به منظور توسعه متوازن کشور وجود ندارد که از این طریق بتوان مشکلات اقتصادی و بیکاری را هم حل کرد، این اهتمام را در ستاد ملی تبریز 2018 هم ندیدم.

اقدامات استانی در رویداد تبریز 2018 راضی کننده بود/ اهتمام جدی در سطح ملی وجود نداشت

 وی با بیان اینکه اقدامات استانی در رویداد تبریز 2018 راضی‌کننده بود، بیان کرد: با وجود مشکلاتی همچون مشکلات اقتصادی و تغییرات مدیریتی، با همکاری نهادهای مختلف، استان ما توانست نسبت به ظرفیت خودش از این موقعیت به خوبی بهره‌برداری کند.

 وی ادامه داد: مشکل اصلی در رویداد تبریز 2018 این بود که اهتمام کافی و جدی در سازمان میراث فرهنگی کشور به این منظور وجود نداشت؛ به طوری که آقای مونسان معتقد بودند که کتابچه‌ای که با اهتمام نهادهای استان به این منظور چاپ و تدوین شده بود و برنامه‌های تدوین شده در این راستا هیچ کدام به درد نمی‌خورند.

گفتند به زدن چند بنر و برپایی یک جشن، اکتفا کنید!

حمیدی تاکید کرد: یکی از مسئولان وقت سازمان میراث فرهنگی کشور گفت که "تبریز 2018 را خیلی جدی گرفته‌اید، با زدن چند بنر و برپایی یک جشن، تبریز 2018 را خاتمه دهید"، نهایت بی تدبیری‌ بود که حتی نتوانستند همدان 2018 را هم به سال بعد موکول کنند.

 وی گفت: جلسات ستاد ملی تبریز 2018 هم فقط تا سفر ریاست جمهوری به تبریز برگزار شد، به بهانه ملی نبودن شعار، به ما اجازه ندادند شعار تبریز 2018 که با همکاری مردم و تحت عنوان "قوجا تبریز باش اوجا تبریز" با ترجمه فارسی و انگلیسی انتخاب کرده بودیم را منتشر کنیم.

وی افزود: شهرداری تبریز در این رویداد از نظر سخت افزاری و نرم افزاری تلاش خود را انجام داد، وظیفه شهرداری تمیز نگه داشتن شهر است که رئیس جمهور و مشاور رهبر معظم انقلاب هم در سفری که به تبریز داشتند، این ویژگی مثبت تبریزرا گوشزد کردند، فضاسازی، تمیزی شهر و اجرای برنامه‌های متعدد به منظور ارتقاء فرهنگ گردشگر پذیری از جمله برنامه‌های شهرداری تبریز بود.

رئیس کمیته ارتباطات بین‌الملل تبریز 2018 اظهار کرد: صدور پروانه رایگان توسط شهرداری تبریز برای برخی هتل‌ها امتیاز خاصی از طرف شورا و شهرداری به شمار می‌آمد، ساماندهی بازار تبریز و مقبره‌الشعرا هم از دیگر اقدامات بود، با وجود اینکه پروژه مقبره‌الشعرا مربوط به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، اما شهرداری تبریز به منظور سازماندهی آن، پیش قدم شد.

عدم وجود فرماندهی واحد از دیگر مشکلات در تبریز 2018

 وی عدم وجود فرماندهی واحد را از دیگر مشکلات در تبریز 2018 عنوان کرد .

 وی در ادامه از انجام 176 عنوان فعالیت در مجموعه شهرداری تبریزبه منظور رویداد تبریز  2018 خبر داد و گفت: برگزاری 71 عنوان نمایشگاه و نشست ملی و بین المللی، امضای هفت تفاهم نامه، برگزاری 17 هفته فرهنگی و خواهر خواندگی، تبلیغ در تمامی مراکز استان‌ها، برگزاری برنامه‌های رسانه‌ای و آموزشی و ملی و فراملی از جمله این برنامه‌ها بود.




در دولت ما اراده‌ی جدی وجود نداشت تا تبریز 2018 را با موفقیت به پایان برساند 

 محمد فاریابی،  عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز نیز در این جلسه، اظهار کرد: جلسه‌ی امروز، جلسه‌‌ی خداحافظی تلخ با رویداد تبریز 2018 است، در این مدت فراز نشیب‌ها و وعده‌های زیادی رخ داد و اعضای کمیته‌ی تبریز ۲۰۱۸ چندین بار تغییر یافت، این رویداد نشان داد که در دولت ما اراده‌ی جدی وجود نداشت تا تبریز 2018 را با موفقیت به پایان برساند. 

          گردشگری تنها با تلاش پنج سازمان به صورت واقعی توسعه نمی‌یابد

وی با بیان این‌که از تبریز 2018 آموختیم که فرصت‌ها ساختنی هستند، افزود: از این رویداد آموختیم که طفره رفتن و شانه خالی کردن از مسئولیت توسط مدیران نوعی مد بوده و آن را به راحتی انجام می‌دهند، بخش دولتی هیچ انگیزه و توانی برای توسعه‌ی گردشگری نداشت و معتقدم گردشگری تنها با تلاش پنج سازمان به صورت واقعی توسعه نمی‌یابد. 

                   فاریابی ادامه داد: صنعت گردشگری می‌تواند بخش عظیمی از افت فروش نفت را جبران کند که معتقدم تحقق این امر باور و اعتقاد قلبی را می‌طلبد که متاسفانه این ویژگی در دولت مردان ما وجود ندارد. 

بی برنامگی در تبریز 2018 از اصلی‌ترین مشکلات این رویداد بود 

وی با بیان این‌که ما می‌توانستیم برای رویداد تبریز 2018 برنامه داشته باشیم، گفت: بی برنامگی در تبریز 2018 از اصلی‌ترین مشکلات این رویداد بود، در حالی که ستاد ادعا می‌کند برنامه‌ی یک ساله برای آن ارائه دادیم، پس اگر برنامه داشتیم چرا در اواسط تبریز 2018، قرارداد برند تبریز را انعقاد می‌کردیم یا چرا میدان آذربایجان، فرودگاه و مقبرة الشعرا در طول تبریز 2018 در حال تعمیر بوده و هست؟ 

وی ادامه داد: اگر برای تبریز 2018 برنامه‌‌ی اساسی داشتیم بی شک اکنون تمامی این برنامه‌ها محقق شده بود.زمانی که برنامه‌ای اجرا نمی‌شود به مفهوم این است که برنا‌مه‌ای  وجود ندارد، تنها از روی کاغذ نمی‌توان ادعا کرد که برنامه داریم، اکنون چند روزی از اتمام سال 2018 می‌گذرد ولی هنوز هم اعتباری برای اجرای برنامه‌های تبریز ۲۰۱۸ تامین نشده است. 

           برنامه‌ی بدون اعتبار، حامی و مجری، برنامه محسوب نمی‌شود 

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز افزود: برنامه‌ی بدون اعتبار، حامی و مجری، برنامه محسوب نمی‌شود بلکه آن تنها نوشته‌ای روی کاغذ است.
 
                    وحدت فرماندهی برای توسعه‌ی گردشگری در کشور ما وجود ندارد 

وی با بیان این‌که در حوزه‌ی گردشگری متولیان مختلفی در استان وجود دارد، خاطرنشان کرد: وحدت فرماندهی برای توسعه‌ی گردشگری در کشور ما وجود ندارد، تمامی دستگاه‌ها به نوعی در گردشگری سهمی دارند و ما به طور دقیق نمی‌دانیم متولی اصلی گردشگری در کشور چه کسی است، اگر بگوییم سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری است این گفته دور از انصاف است؛ چرا که اعضای سازمانی که در طول سال سه مرتبه  تغییر می‌کند، نمی‌تواند متولی گردشگری شود. 

فاریابی افزود: اگر بخش خصوصی در حوزه‌ی گردشگری مشارکت نداشته باشد، نمی‌توانیم آن را توسعه دهیم، دولت ما در این حوزه چابک نیست، بخش خصوصی، دانشگاه‌ها و نهادهایی مانند جهاد دانشگاهی باید در حوزه‌ی گردشگری ورود پیدا کنند. 

      تبریز 2018 برای ما درسی بود تا به صورت دائمی برای استان بازاریابی کنیم 

وی با اشاره به اجرای بازاریابی فرهنگی با حمایت شهرداری، یادآور شد: ضرورت دارد سازمان میراث فرهنگی نیز در حوزه‌ی بازاریابی فرهنگی کشور ورود کند، ما اگر بتوانیم برای فرهنگ، سنت، اماکن، باورها، تاریخ و پتانسیل‌های خود بازاریابی انجام دهیم بی شک گردشگری ما توسعه می‌یابد، شاید چندین قرن طول بکشد تا رویداد تبریز 2018 مجددا تکرار شود ولی این رویداد برای ما درسی بود تا به صورت دائمی برای استان بازاریابی کنیم. 

وی با بیان این‌که تبریز و آذربایجان در ایران بسیار مظلوم واقع شده و کم‌تر کسی دیار ما را به خوبی می‌شناسد، گفت:برخی از هم وطنان ما در کشور، استان و حتی تبریز را به عنوان مرکز آذربایجان شرقی نمی‌شناسند. 

عضو هیات علمی دانشکده اقتصاد و مدیریت دانشگاه تبریز افزود: پیشنهاد می‌کنم دپارتمان بازاریابی فرهنگی در تبریز برای اولین بار در ایران تشکیل شود، دومین طرح نیز طراحی برنامه بازاریابی مقاصد است. 

وی با اشاره به جلب مشارکت دانشگاه ‎‌ ها در حوزه‌ی گردشگری، افزود: جلب مشارکت‌های مردمی و بخش خصوصی نیز پتانسیل بسیار بزرگی برای توسعه‌ی گردشگری است. 

وی ادامه داد: آسیب شناسی تبریز 2018 نیز بررسی و کمیته‌ی دائمی بازاریابی مقاصد در استان تشکیل شود، می‌توانیم در کشورهای خارجی آثار تاریخی و فرهنگی خود را بازاریابی کنیم تا گردشگران خارجی به بازدید از تبریز جذب شوند. 


نسبت به تبریز نگاه ملی وجود ندارد

محمد فرج پور باسمنجی، استاد دانشگاه و فعال رسانه‌ای در ادامه این میزگرد با بیان اینکه متاسفانه نسبت به تبریز نگاه ملی وجود ندارد، گفت: اگر در کتب درسی، اسم شهرهایی مثل یزد و کاشان، چندین بار آمده باشد، یک بار هم اسم تبریز نیامده است، مراغه و تبریز جزو 10 شهر تاریخی کشور هستند و تبریز در زمان‌های مختلف همچون دوران سلجوقیان، اتابکان، ایلخانیان، صفویه و دوران قاجار، 9 بار پایتخت ملی و محلی شده است.

وی با بیان اینکه در معرفی تبریز به عنوان پایتخت جهان تشیع موفق عمل نکرده‌ایم، افزود: با وجود اینکه تبریز یکی از 100 شهر مهم جهان اسلام و مهمترین شهر سیاسی کشور بوده و دو مورد از تاثیرگذارترین انقلاب‌ها مثل انقلاب مشروطه و انقلاب اسلامی ایران از تبریز شروع شده است، آنچنان مورد توجه قرار نگرفته است.

وی تأکید کرد: چرا نباید از ظرفیت‌هایی مانند جاده ابریشم و مسجدی مانند مسجد کبود در تبریز که جزو 10 مسجد زیبای جهان اسلام در بین 800 هزار مسجد است، استفاده نکرد. تبریز بزرگترین کانون فرهنگ و جمعیت شمالغرب کشور است.

فرج‌پور گفت: با وجود قرار داشتن بزرگترین سازه آجری جهان در تبریز، نتوانسته‌ایم نمادهایمان را به خوبی معرفی کنیم و باید توجه بیشتری به نمادهای تبریز در کتب درسی و چاپ اسکناس‌ها کرد.

وی با اشاره به راهکارهای توسعه گردشگری در تبریز گفت: توسعه بازار تبریز با اضافه کردن مجموعه‌های تاریخی که کاربرد گردشگری و میراثی ندارند، افتتاح گالری‌های هنری و اکسپوها، راه اندازی خطوط بین تبریز و شهرهای همجوار، برگزاری جشنواره های غذاهای محلی، عوض کردن دیدها نسبت به سایر ملل، اصلاح قوانین و فعال کردن کنسولگری‌ها از جمله راهکارهای توسعه گردشگری در تبریز به شمار می‌آیند.


      میراث فرهنگی استان تاکنون از پتانسیل نیروهای جوان استان استفاده نکرده است 

بهاره کبیری، دبیر شبکه ملی گردشگری جوانان کشور در این میزگرد با بیان این‌که وزارت ورزش و جوانان با فعالیت‌های متعدد در تبریز 2018، عملکرد مطلوبی کسب کرده است، اظهار کرد: در رویداد تبریز 2018 فرصتی برای فعالیت سازمان‌های مردم نهاد و مشارکت نهادهای مدنی فراهم شد، وزارت ورزش و جوانان بر شبکه سازی تخصصی سازمان‌های مردم نهاد خود تصمیم گیری کرد و بنابراین تصمیم دبیرخانه‌ی این شبکه نیز در تبریز مستقر شد. 

وی افزود: فاز دوم عملیات شبکه و دبیر خانه، توانمندسازی جوامع میزبان و خدمات دهندگان گردشگری در سطح کشور بود، در سطح کشور با انتخاب تبریز به عنوان پایلوت، برنامه‌هایی از جمله همایش‌ها، سمینارها، کارگاه‌ها با محوریت ورزش و پتانسیل مردم محلی برگزار شد. 

وی با اشاره به عملیاتی کردن اشتغال زایی و کارآفرینی در فاز سوم شبکه‌ی تخصصی سازمان‌های مردم نهاد، افزود: طی ماه آتی تاسیسات بوم گردی و گردشگری در ارومیه راه اندازی می‌شود، متاسفانه میراث فرهنگی استان تاکنون از پتانسیل نیروهای جوان استفاده نکرده است. 

وی با اشاره به نقش سازمان‌های مردم نهاد در تبریز 2018، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد در اجرای پروژه‌های تبریز 2018نقش زیادی ایفا کردند و طی چند ماه آتی نیز اجرای برنامه‌هایی از جمله روستاگردی و شناسایی کریدورهای گردشگری را برعهده گرفته‌اند. 

وی افزود: طرحی با عنوان پایتخت گردشگری جوانان وجود دارد که طبق این طرح هر سال، شهری در کشور به عنوان پایتخت جوانان انتخاب می‌شود و احتمال دارد این طرح از تبریز آغاز شود.



نجف قراچورلو، معاون پژوهشی سازمان جهاد دانشگاهی آذربایجان شرقی نیز در پایان اظهار کرد: در رابطه با تبریز 2018 در داخل کشور هم توفیق خاصی به دست نیاوردیم، چه رسد به خارج از کشور، باید بررسی کنیم از داخل کشور چند مسافر به تبریز آمده‌اند؟.

وی تاکید کرد: اگر تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شد، حتما ظرفیت و ویژگی خاصی داشته است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر ضرورت جلب مشارکت مردم برای موفقیت در چنین رویدادهایی، بیان کرد: قبل از مشارکت باید برای ایجاد قصد و نیت به منظور مشارکت، تلاش کرد، به این معنی که باید کاری انجام شود که مردم هم برای مشارکت انگیزه پیدا کنند.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: