• سه شنبه ۱ آبان ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 978-486-5
  • خبرنگار : 1132
  • منبع خبر : ----

در كارگاه ايده پردازی دانشگاه تبريز مطرح شد

ذهن خود را ورق بزنيد نه صفحات دفترچه استخدام را

عضو هيئت علمي دانشكده اقتصاد و مديريت دانشگاه تبريز با اشاره به اين‌كه ايده محصول تفكر انسان و تفكر محصول نگرش انسان است، گفت: تا زمانی كه ما نگرش خود را نسبت به كسب درآمد و شغل آينده عوض نكينم، هيچ اتفاقي نمي‌افتد و كسي به شما نمي‌گويد كه تشريف بياوريد مدير ما باشید. به جاي ورق زدن صفحات دفترچه استخدام، ذهن و توانايي‌هاي خود را ورق بزنيد. 
  
به گزارش ايسنا، منطقه آذربايجان شرقي، محمد فاريابي در كارگاه ايده پردازی براي دانشجويان با اشاره به اين‌كه يكي از مهارت‌هاي مورد نياز تا سال 2020 فعاليت و پژوهش ميان رشته‌اي و فرارشته‌اي است، گفت: الزامي ندارد هر كس در رشته‌ي تحصيلي خود فعاليت كند، بلكه براي كسب موفقيت بايد به آموزش و فعاليت‌هاي مكمل نيز زمان اختصاص داد كه در اين راستا 9 كارگاه ديگر با هدف توليد فكر و كمك به شروع كسب و كار در ميان دانشجويان برگزار خواهد شد. 
  
وي اضافه كرد: از ديگر مهارت‌هاي مورد نياز تا سال 2020 ، منطقي بودن، هوش اجتماعي (با ديگران بودن)، تفكر تطبيقي و بديع، شايستگي‌هاي فرا فرهنگي، تفكر محاسباتي، سواد رسانه‌هاي جديد، ذهن خلاق و طراح، مشاركت مجازي و مديريت شناختي است. 
  
اين مدير و مشاور كسب و كار و بازاريابي در خصوص شش پيش‌نياز ايده زايي توضيح داد: اين مراحل شامل مرحله اعتقادی(بايد ايمان بياوريم كه ما مي‌توانيم صاحب ايده باشيم)، مرحله آموزشي (تصميم بگيريم كه آموزش ببينيم)، مرحله پرورش (تمرين كنيم، تمرين كنيم و مهارت كسب كنيم)، مرحله پژوهش (بگرديم، ببينيم، فكر كنيم و نيازها و خواسته‌ها را بيابيم)، مرحله مشاوره ( كمك بگيريم، تاييديه بگيريم، تست كنيم، رفع نقص كنيم و دوباره مراجعه كنيم) و در نهايت مرحله تكميل چرخه ( اجرا كنيم، آزمايش كنيم، عرضه كنيم و بازخورد بگيريم) مي‌شود. 
  
وي در ادامه با اشاره به اين‌كه خلاقيت بخش مهم ايده زايي به شمار مي‌آيد، افزود: منظور از خلاقيت به كارگيري توانايي‌هاي ذهني براي ايجاد يك فكر، ايده و يا مفهوم جديد خلاقيت است كه البته مواردي همچون فقدان اعتماد به نفس، ترس از انتقاد و شكست، تمايل به همرنگي با جماعت و نبود تمركز ذهني مانع ايجاد خلاقيت در انسان مي‌شود. 
  
وي هم‌چنين نوآوري را بخش ديگر ايده زايي دانست كه آن هم با موانعي از قبيل محدود بودن راه‌هاي ارتباطي با مديران، مشاوران و كارشناسان، حاكميت جو، تحمل نكردن اختلاف سليقه، وجود افراد ذينفع در حفظ وضع موجود، تصميم گيرندگان بيش از حد حسابگر، اعطاي پاداش‌هاي نامناسب و تاكيد بر افق زماني كوتاه مدت همراه است. 
  
فاريابي به دانشجويان توصيه كرد كه براي خلق ايده بايد ويژگي‌هايي را در خود تقويت كنند كه داشتن دانش مرتبط با موضوع، تحصيلات كافي، توانايي‌هاي ذهني، شخصيت ريسك پذير، مصر، تحمل تنهايي، تحمل ابهام، مستقل، اعتماد به نفس و تمايل به تبادل افكار شامل اين ويژگي‌ها مي‌شود. 
  
وي با اشاره به پيشنهادهاي عملي براي افزايش سلاست فكر، گفت: يادداشت برداري، انتخاب زمان و مكان مناسب، تقويت حس كنجكاوي و توان پرسش كردن، استفاده از روابط ميان فردی، تغيير شكل وضع موجود، تهيه فهرست ويژگي‌ها، هم‌انديشي مستقيم (طوفان فكري)، هم‌انديشي غير مستقيم (كمك گرفتن از افراد ديگر)، قرار دادن خود به جاي ديگران و استفاده از رويدادهاي پيش بيني نشده در سلاست فكري موثر است. 
  
هم چنين در اين كارگاه نيما مالكي، از فعالان حوزه كسب و كار و ديجيتال در خصوص نقش فناوري در راستاي تبديل ايده به كسب و كار، قابليت‌هاي دنياي ديجيتال، شيوه‌هاي تفكر و خلق ايده و نيز فرايند خلق ايده به دانشجويان توضيح داد. 
  
اين برنامه اولين كارگاه از سري كارگاه‌هاي مديريت كسب و كار دانشگاه تبريز است كه با همكاري انجمن‌ علمي دانشجويي مديريت، زيست شناسي و زمين شناسي اين دانشگاه برگزار شد.

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: