• چهارشنبه ۳ مرداد ماه، ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 975-3214-5
  • خبرنگار : 1179
  • منبع خبر : ----

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش:

وجود 44 هزار کلاس چند پایه‌ای در کشور/ تامین نیروی انسانی چالش‌های بنیادی دارد

معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که جمعیت دانش آموزی روستایی در مقطع ابتدایی سه میلیون نفر است، افزود: حفظ روستاها به آینده‌ی این دانش آموزان بستگی دارد، همچنین 44 هزار کلاس چند پایه‌ای در کشورداریم که یک معلم مسئولیت تدریس این کلاس‌ها را برعهده دارد. 
  
به گزارش ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، رضوان حکیم‌زاده در «گردهمایی مدیران کل آموزش و پرورش قطب یک کشور در تبریز» با بیان اینکه چهار میلیون و 800 هزار دانش آموز ابتدایی در کلاس‌هایی با تراکم 25 نفر به بالا در کشورتحصیل می کنند. اظهار کرد: حدود 75 هزار معلم در مقطع ابتدایی وجود دارد، برخی کلاس‌ها نیز دارای تراکم بالای 35 نفر هستند؛ به طوری که 12.6  درصد از دانش آموزان مقطع ابتدایی در کلاس با تراکم بالای  35 نفر تحصیل می کنند.  
  
وی ادامه داد: اگر مبنای محاسبه را از تقسیم کل دانش آموزان بر تعداد معلم به واحد کلاس تغییر دهیم، می‌توان به صورت واضح سیاست‌های اسناد بالادستی و الزامات برنامه توسعه را پیگیری کنیم. 
  
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش با بیان این‌که موضوع تامین نیروی انسانی چالش‌های بنیادی دارد، اظهار کرد: یکی از این چالش‌ها به تعریف‌ ما از شغل معلمی برمی‌گردد، طبق سند تحول بنیادی، در صورت نگاه تخصصی به معلمی، در تمام روش‌های گذشته در جذب معلم تجدید نظر خواهیم داشت.

وی با اشاره به سوابق آموزش پرورش در تربیت معلم، ادامه داد: باتوجه به اینکه از جامعه به نسبت جوانی برخوردارهستیم، چرا باید با کمبود معلم مواجه شویم؟ معتقدم نگاهمان به شغل معلمی تخصصی نبوده و همواره معلم را به عنوان شخصی که وارد کلاس درس شده و تنها کتابی را به دانش آموز تدریس کرده، فرض کردیم. 
  
حکیم‌زاده با تاکید بر این‌که باید تعریف معلم را در جامعه تغییر دهیم، افزود: معتقدم معلم یک نیروی حرفه‌ای متخصص بوده که مهم‌ترین مسئولیت را در بین تمام صاحبان مشاغل دارد،  با این رویکرد و سیاست‌گذاری می‌توان افراد با انگیزه، ماهر و شایسته‌ای برای معلمی در جامعه جذب کرد. 
  
وی با تاکید بر این‌که هیچ جامعه‌ای به توسعه‌ی پایدار نمی‌رسد، مگر این‌که  پرجاذبه‌ترین شغل آن  معلمی شود، افزود: ما دراین شرایط چاره‌ای جز حل مشکلات و مسائل با راهکارهای موقتی نداریم، اما مشکل اساسی این است که گمان کنیم راهکارهای موقتی، همان راهکارهای اساسی بوده وتبدیل به رویه‌ها می‌شوند. 
  
معاون آموزش ابتدایی وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: یکی از نگرانی‌های ما در رابطه با ساماندهی مدرسه محور، میانگینی است که از تعداد دانش آموزان با تعداد معلمان با عمل ضرب و تقسیم به دست می‌آوریم که در این‌صورت دچار اشتباه استراتژیک در محاسبه نیروی انسانی برای آموزش و پرورش می‌شویم. 
  
وی با بیان این‌که 180 هزار کلاس در کشورمستقر است که هریک دارای یک تا 25 نفر دانش آموز در مقطع ابتدایی است، افزود: نزدیک به سه میلیون از دانش آموزان دوره‌ی ابتدایی در این کلاس‌ها تحت پوشش هستند. 
  
وی با اشاره به تامین عدالت آموزش به ویژه در مناطق دو زبانه، اظهار کرد: درماده 18 به طور صراحت به برگزاری دوره ی پیش دبستانی با حمایت مالی دولت در مناطق دو زبانه، روستایی و عشایری از طریق کلاس‌های مستقل در مقطع اول و دوم دبستان‌های دولتی اشاره شده است. 

انتهای پیام

ارسال خبر به دوستان

* گیرنده(ها):

آدرس ایمیل ها را با علامت کاما از هم جدا نمایید. (حداکثر 3 آدرس پست الکترونیکی گیرنده را وارد نمایید)
متن ارسال:

ارسال نظر

نام و نام خانوادگی:
آدرس سایت شما:
* آدرس پست الکترونیکی:
* متن:
* کد مقابل را وارد نمایید: