• شنبه ۱۸ خرداد ماه، ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۹
  • دسته بندی : علمی و آموزشی
  • کد خبر : 983-986-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در گفت‎وگو با ایسنا تشریح شد:

توصیه‎هایی برای داشتن تغذیه مناسب در ایام امتحانات

تغذیه مناسب یکی از ارکان اصلی سلامت است، این موضوع در مورد گروه‌های آسیب‌پذیر و گروه‌های سنی در حال رشد اهمیت دو چندان دارد، از آن جایی که دانش آموزان در حال رشد، تحصیل و مطالعه هستند، نیاز ویژه‌ای به تغذیه مناسب دارند؛ به طوریکه با تغذیه صحیح می‌توان ضمن تامین رشد مناسب کودکان، بازده فکری آنان را افزایش داد. 
  
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در گفت‌وگو با ایسنا  اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین عوامل موثر بر فعالیت سیستم عصبی، تنظیم قند خون در محدوده طبیعی بوده و کاهش آن می‌تواند موجب کاهش عملکرد سلول‌های عصبی شود، کاهش تمرکز و حافظه در جلسات امتحان نیز از عوارض بارز افت قند خون است. 
  
وی ادامه داد: بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان در فصل امتحانات برای صرفه جویی در وقت به جای مصرف صبحانه یا سایر وعده‌های غذایی اصلی به مصرف شیرینی و چای اکتفا کرده و شیرینی را جانشین نان، برنج، سیب زمینی، ماکارونی و سایر مواد نشاسته‌ای می کنند. 
  
وی اضافه کرد: شیرینی و موادی که در تهیه آن‌ها از قند و شکر استفاده شده است در دستگاه گوارش به سرعت جذب خون و باعث ایجاد مشکلاتی می‎شوند؛ در حالی که قند مواد نشاسته‌ای به تدریج وارد خون شده و به این ترتیب قند خون را در حالت متعادل نگه می‎دارد، اگر مصرف مواد نشاسته‌ای با انواع سبزی‌های فصل و تازه همراه باشد و میوه‌ها نیز در میان وعده‌ها به مصرف برسند، با کمبود انرژی و نبود حضور ذهن مواجه نمی‎شویم. 
  
پورعلی اظهار کرد: خوردن انواع مغزهای غیرشور و میوه‌های خشک نیز در میان وعده‌ها می‌تواند به ثابت ماندن قند خون کمک کنند، بنابراین نخوردن صبحانه باعث نرسیدن انرژی کافی به سلول‌های عصبی و کاهش قند خون می‌شود، بنابراین نحوه تغذیه، ساعت‌های صرف غذا و کیفیت برنامه غذایی از عوامل مهمی است که می‌تواند در موفقیت یا عدم موفقیت در امتحانات موثر باشد. 
  
وی تاکید کرد: خوردن یک وعده صبحانه قبل از امتحان، متشکل از یک عدد تخم مرغ آب پز به همراه چند برش گوجه فرنگی تازه و نان سنگک یا نان، پنیر و گردو با یک لیوان شیر می‌تواند انرژی مورد نیاز فرد را در این روزهای 
حساس تامین کند، تخم مرغ نیز منبع کاملی از پروتئین بوده و تا مدتی طولانی کودکان را سیر نگه می‌دارد. 
  
وی گفت: توصیه می‌شود دانش آموزانی که اضطراب زیادی داشته و نمی‌توانند صبحانه مفصلی بخورند، از موز و مقداری کشمش استفاده کنند، نان روغنی یکی از نان‌های خوشمزه و انرژی‌زا بوده و چند تکه نان روغنی به همراه پنیر و گردو، صبحانه‌ای مقوی و مفید به شمار می‎آید. سیب و جوانه گندم نیز به تنهایی صبحانه بوده و برای جلوگیری از ایجاد حالت تهوع بهتر است چند تکه نان و پنیر و گردو نیز همراه آن مصرف شود . 
  
  
مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی تاکید کرد: کاسه عدسی به همراه کمی کره، صبحانه مفیدی است، نان و پنیر به همراه خیار یا گوجه فرنگی و یک استکان چای شیرین، صبحانه‎ای مفید و انرژی‌زا است، از خوردن غذاهای پرحجم به عنوان صبحانه مثل قورمه سبزی یا قیمه باقیمانده از شب قبل و آبگوشت بپرهیزید؛ چرا که این غذاها، حجم معده را افزایش داده و احساس سنگینی و خواب آلودگی ایجاد می‎کنند. معده خالی، اجازه تفکر در جلسه امتحان را از انسان می‌گیرد، با توجه به اینکه صبحانه غذای اصلی است، ناهار و شام را مختصرتر و صبحانه را کامل‌تر میل کنید. 
  
وی در ادامه با ارائه توصیه‎هایی در خصوص میان وعده‌ها گفت: باید علاوه بر نان و پنیر از یک نوع میوه مثل سیب یا سبزیجاتی چون هویج استفاده شود و ماست نیز می‌تواند به عنوان مکمل غذایی مورد استفاده قرار گیرد و نوشیدن شیر برای تامین کلسیم بدن و آب میوه‎های بدون شکر نیز نباید فراموش شود. در صورت افزایش ساعات کلاسی در ایام نزدیک به امتحانات، لازم است تا در زنگ تفریح به ویژه ساعات پایانی، خوراکی‌های مغذی به بچه‌ها داده شود، ولی این خوراکی‌ها نباید اشتهای کودکان را برای ناهار از بین ببرند. 

وی با بیان اینکه انواع غذاهای دریایی مخصوص ماهی، انتخاب بسیار خوبی برای ناهار به ویژه در زمان امتحانات است، اظهار کرد: فسفر موجود در ماهی بهترین ماده مغذی برای مغز است، اما متأسفانه اغلب افراد ماهی دوست ندارند، غذاهای سبزی‌دار مثل انواع خورشت کرفس، قورمه سبزی، نعنا، جعفری و خوراک مرغ به همراه هویج و کلم نیز غذاهای مفیدی هستند. 
  
پورعلی تاکید کرد: از پختن غذاهای پرحجم مثل آبگوشت در دوران امتحانات بپرهیزید؛ چرا که این قبیل غذاها، حجم معده را افزایش داده و احساس خواب، سستی و نفخ شدید را ایجاد  می‌کنند، هضم این قبیل غذاها، حداقل چهار الی پنج ساعت زمان لازم دارد. 
  
وی با بیان اینکه اگر چه پزشکان به حذف شام از برنامه غذایی خانواده‌ها تاکید دارند، اما این رژیم باید در زمان امتحان، کمی تغییر کند، اگر فرزندتان عصرانه کافی خورده و میلی به شام ندارد، به او اصرار نکنید، جگر، دل و قلوه، یک کاسه سوپ نیز با وجود حجم کم، مفید و مقوی هستند، برنامه غذایی برای وعده شام را زیاد تغییر ندهید، بلکه بکوشید تا از غذاهای مقوی و کم حجم استفاده کنید. 
  
وی مصرف موادی مانند کاهو، شیر، دوغ و ماست (حاوي لاكتوسین) و سوپ جو را در پیشگیری از استرس در ایام امتحانات موثر دانست. 

مدیر گروه بهبود تغذیه مرکز بهداشت آذربایجان ‌شرقی در پایان با اشاره به برخی رژیم‌های لاغری که دانش آموزان در ایام امتحانات اتخاذ می‎کنند، خاطرنشان کرد: بسیاری از نوجوانان به خصوص دختران نوجوان برای پیشگیری از افزایش وزن و چاقی، از رژیم‌های لاغری خودسرانه یا تحت نظر افراد غیر متخصص استفاده می‌کنند، با توجه به اینکه این قبیل رژیم‌ها معمولا فاقد ارزش تغذیه‌ای بالا برای تامین نیازهای تغذیه‌ای یک نوجوان هستند، می‌توانند عواقب زیان آور و ناگوار فراوانی در برداشته باشند.

انتهای پیام