• شنبه ۱۶ تیر ماه، ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۱
  • دسته بندی : اجتماعی
  • کد خبر : 974-10414-5
  • منبع خبر : ----
  • چاپ

متخصص تغذیه در گفت‌وگو با ایسنا مطرح کرد

برنامه غذایی فصل گرما برای مقابله با گرمازدگی

یک متخصص تغذیه با بیان این‌که کاهش مایعات در بدن، عامل اصلی بروز گرمازدگی است، گفت: در کنار مصرف آب باید از میوه و سبزیجات برای جبران کم آبی بدن استفاده شود. 

دکتر «حسن فرهاد غیبی» در گفت‌وگو با ایسنا، منطقه آذربایجان شرقی، با بیان این‌که کم آبی مهم‌ترین عامل گرمازدگی در فصل گرماست، افزود: هر فصل نیازمند تغذیه‌ای مناسب است، با توجه به این‌که تمامی فعالیت‌های شیمیایی بدن در کنار آب انجام می‌گیرد بنابراین تامین آب مورد نیاز بدن ضروری است. 
  
وی بر اهمیت تامین آب بدن در فصل تابستان تاکید کرد و گفت: یکی از راه‎‌های تامین آب بدن استفاده از میوه‌ها، سبزیجات و برخی مواد دیگر است که علاوه بر تامین آب ویتامین‌های بدن را نیز تامین می‌کنند . 
  
وی افزود: توصیه می‌شود افراد در فصل تابستان هر روز از میوه‌های تازه حداقل دو واحد و از سبزیجات حداقل پنج واحد استفاده کنند تا آب، املاح و ویتامین‌های بدن تامین شود. 
  
فرهادغیبی با بیان این‌که بهتر است مصرف پروتئین‌ها را در فصل تابستان به حداقل برسانیم، گفت: غذاهای پر پروتئین به ویژه گوشت‌های قرمز، باعث تولید گرما و حرارت زیاد در بدن می‌شود، همچنین از غذاهای سرخ کردنی، مواد قندی، روغن‌ها و غذاهای پرچرب در فصل تابستان به مقدار کم استفاده شود. 
  
وی بیان کرد: غذاهای حاوی کافئین از جمله چای پررنگ و کولا‌ها آب بدن را تخلیه می‌کند و زمانی که آب بدن کاهش یابد باعث ایجاد سردرد، سرگیجه و از دست دادن تمرکز می‌شود.
  
 متخصص تغذیه با اشاره به راهکارهایی برای جبران کم آبی، تشریح کرد: برای جبران کم آبی بهتر است هر روز حداقل هشت لیوان آب ملایم در طول روز استفاده شده و از مصرف آب یخ خودداری شود چرا که موجب مشکلاتی در سیستم بدن می‌شود. 
  
وی با بیان این‌که میوه‌های آبدار مانند هندوانه نقش موثری در تامین آب بدن دارند، افزود: افراد برای جبران کم آبی بدن می‌توانند از سبزیجاتی مانند کاهو، خیار و گوجه فرنگی که سرشار از آب و ویتامین هستند، به اندازه ی کافی استفاده کنند. 
  
وی استفاده از لبنیات مانند شیر و ماست را برای تامین آب مورد نیاز بدن در فصل تابستان موثر دانست و گفت: غذاهایی مانند سوپ یا دوغ‌های کم نمک بهتر است در این فصل زیاد استفاده شود تا املاح و آب مورد نیاز بدن را تامین کند. 
  
فرهاد غیبی بیان کرد: با توجه به این‌که شربت آبلیمو، خاکشیر و تخم شربتی آب را به خوبی به خود جذب می‌کنند، می توانند میزان زیادی از آب بدن را تامین کنند. 
  
وی بر اهمیت رعایت و رسیدگی به بهداشت مواد غذایی و فردی در فصل تابستان تاکید کرد و گفت: با توجه به این‌که فصل تابستان، فصل گرماست، آلودگی مواد غذایی و رشد سریع باکتری و آلودگی نیز در این فصل افزایش می‌یابد. 
  
وی ادامه داد: آلودگی‌های غذایی مسمویت‌های زیادی را در افراد به وجود می‌آورد به همین دلیل غذاها باید در یخچال و فریزر نگهداری شده و از قراردادن در فضاها ی باز و آزاد و کنار اجاق گاز خودداری کنیم. 
  
 متخصص تغذیه با بیان این‌که مواد غذایی پخته نباید در کنار مواد غذایی خام در یخچال نگهداری شود، افزود: با توجه به این‌که مواد غذایی خام دارای آلودگی باکتریالی است، بنابراین نگهداری آن در کنار مواد غذایی پخته موجب آلودگی غذای پخته می‌شود. 
  
وی توجه به رعایت بهداشت فردی در فصل تابستان را ضروری دانست و گفت: افراد تا می‌توانند دست های خود را مکرر با آب و صابون بشویند و از تماس با مکان های آلوده خودداری کنند.

انتهای پیام